AF Bostäders servicekontor på Ulrikedal, Norra Fäladen och Vildanden kommer att läggas ned. I stället förläggs all verksamhet till ett enda kontor på Sparta.
De fyra kontoren som tidigare hanterat nyckelutlämning och administrativa frågor under boendetiden samt utfört studiekontroller, kommer att smälta samman till ett större kundcenter dit hyresgästerna kan vända sig med alla frågor och problem.
– I de årliga undersökningarna vi utför kom det fram att hyresgästerna var missnöjda med servicekontorens öppettider, och det är därför vi nu slår ihop all administrativ personal och samlar verksamheten på ett ställe, berättar Rolf Svensson på AFB.
Längre avstånd till kontoren
Det nya kundcentret slår upp portarna den 16 oktober och kommer att ha öppet minst åtta timmar per dag, med utrymme för längre öppethållande någon dag i veckan.
– Syftet med nedläggningen är alltså inte att spara pengar utan att förbättra tillgängligheten för kunderna samt att effektivisera vårt arbetssätt. Vi behåller all personal så resurserna kommer vara de samma som tidigare, säger Rolf Svensson.
Samtidigt medför förändringen att hyresgästerna på exempelvis Delphi och Vildanden kommer att få betydligt längre till kontoret.
Bostadsombudsmannen är positiv
Kommer inte nedläggningen att innebära sämre service?
– Det blir ju lite längre avstånd för vissa men vi tror att det är enklare för hyresgästerna att vända sig till samma ställe i alla frågor och slippa ha flera telefonnummer att hålla reda på, menar Rolf Svensson.
Även bostadsombudsmannen Adrian Nae tror att omorganisationen kommer att upplevas som positiv av hyresgästerna:
– Det är bra om kundservicen centraliseras och allt som rör AFB finns på ett ställe. Vi kommer att följa upp med undersökningar nästa år så vi får se hur förändringen mottagits av studenterna.