Det blir inga billigare bussresor i Skåne.
Det beslöt borgarna och miljöpartiet i måndags.
– Om man ger en grupp rabatt finns det genast andra som känner sig förbisedda, säger moderaten Erik Andersson.
Studentkårerna i Skåne har länge kämpat för att studenterna ska få rabatt på kollektivtrafiken. I dag kostar ett månadskort för en student som pendlar mellan exempelvis Lund och Helsingborg 890 kronor i månaden, vilket utgör en åttondel av studiemedlet.
– Studenter är den grupp i samhället som har det sämst ekonomiskt och många saknar möjlighet att bosätta sig i Lund, bland annat på grund av bostadssituationen. Därför är det viktigt att alla har möjlighet att pendla för att studera, säger Martin Lundqvist, ordförande för Lunds universitets studentkårer (Lus).
Vill inte gynna någon grupp
Men redan före valet i september slog allianspartierna fast att de var emot rabatter på Skånetrafiken och nu har majoriteten i regionfullmäktige sagt nej till förslaget.
– Vår policy är att vi ska ha generellt låga taxor i Skånetrafiken. Men om man ger en grupp rabatt finns det genast andra som känner sig förbisedda. Dessutom eftersträvar vi en hög självfinansieringsgrad, vilket innebär att resenären bör bära den största delen av kostnaderna för sin resa, säger Erik Andersson, politisk sekreterare för moderaterna i Region Skåne.
”Inte regionens ansvar”
Femklövern (de borgerliga och miljöpartiet) satsar i stället på att öka kollektivtrafikens service och tillgänglighet, vilket beräknas kosta 2,2 miljarder kronor. Kostnaden för att införa studentrabatt beräknades bli 17 miljoner kronor, men Erik Andersson menar att det skulle utgöra en större del av budgeten än det kan verka.
– Pengarna måste i så fall hittas någonstans och det skulle kanske bli i sjukvården. Vi har valt en väg där vi prioriterar vissa områden, som kollektivtrafiken, men samtidigt vill vi inte göra en särlösning för en viss grupp, säger han.
Att ett månadskort kan utgöra en åttondel av studiemedlet, tycker inte Erik Andersson är regionens ansvar.
– Jag har själv varit student och det är klart att det är en knapp budget. Men det ansvaret ligger på staten, inte regionen. Och 890 kronor för ett Skånekort som innebär att du kan resa över hela Skåne är ett lågt pris. Sen att det blir proportionerligt stort är en annan sak.
Miljöpartiet går ifrån vallöften
Till skillnad från allianspartierna propagerade däremot miljöpartiet tillsammans med socialdemokraterna och vänsterpartiet för en studentrabatt på Skånetrafiken inför valet. Men för att undvika att sverigedemokraterna fick en vågmästarroll i regionfullmäktige samarbetar miljöpartiet nu med de borgerliga partierna och står bakom den gemensamma budgeten.
– Det är en kompromiss om vi gjort tillsammans med femklövern, inte minst för att utestänga ett främlingsfientligt parti. Och genom samarbetet lyckades vi behålla årets taxor även för 2007, säger Anders Åkesson, regionråd för miljöpartiet.
Men i september sade ni till Lundagård att kollektivtrafiken ska vara så billig som möjligt för dem med låga inkomster?
– Vi gick till val på det, ja, och vi fick 7 mandat av 149. Hade vi fått större genomslag hade det antagligen blivit annan kompromiss, säger han.