Distansutbildningarna ska locka nya grupper till högskolorna. Men av dem som börjar sin universitetstid med en distanskurs är det få som fortsätter.
Ett syfte med distansutbildningarna är att de ska locka studenter med invandrarbakgrund och studenter från studieovana miljöer.
– Distansutbildningen ska vara ett komplement till campusutbildningar för de som inte kan ta till sig utbildningen via campus, säger Ann-Sofie Fredriksson på Nätuniversitetet.
Men det finns en risk att de som börjar sina studier med en distanskurs inte läser vidare efter det, varken på distans eller på campus.
”Det är alltför få”
Vid utvärderingsenheten på Lunds universitet gjordes 2004 ett rapportutkast på distanskurserna i humaniora och teologi. I utvärderingen framgår att två av tre nybörjare på distanskurserna inte läser vidare. Framförallt är det den halvan av studenterna som inte tar sina poäng som försvinner från universitetsvärlden.
Även på nationalekonomiska institutionen har man uppmärksammat att få läser vidare.
– Det finns några studenter som läst a-kursen på distans som gått vidare till b-kursen, men det är alltför få, säger Pontus Hansson, studierektor på Nationalekonomiska institutionen.