”En kemist behöver kunna det praktiska”

- in Nyheter
@Lundagård

Ekonomi i kris och minskad undervisningstid. För den enskilde kemiststudenten märks effekterna på undervisningen tydligt.

– Ibland känns det som om man inte lär sig något alls, säger Anna som läser kemistutbildningen.

Kemicentrums dåliga ekonomi påverkar utbildningen på flera plan. Men det är framför allt genom minskad laborationstid som effekterna blir tydligast.

– Det är verkligen jättetrist. Just nu läser jag en fördjupningskurs och ibland känns det ju som man knappt får komma in i labbet alls. På en femtonpoängskurs har vi kanske laborerat åtta timmar, det är alldeles för lite, säger Anna.

Många rykten cirkulerar

Anna ser också stora faror med en kemistutbildning som blir allt mer teoretiskt och allt mindre praktiskt inriktad. Kemister som inte kan laborera blir inte attraktiva på arbetsmarknaden, hävdar hon.

– Som kemist behöver man kunna använda massa olika instrument och verktyg, det finns inte en chans att lära sig det teoretiskt. Jag skulle själv inte vilja anställa någon som bara står där och är helt vilse i labbet, säger hon.

Anna sökte till kemistutbildningen i Lund för att den har rykte om sig att vara Sveriges bästa. Men kanske är detta snart bara ett ryktte. Anna menar att hon har haft tur som började på utbildningen i rätt tid.

– Det känns ju knappast som utbildningen kommer att bli bättre i framtiden. Det cirkulerar massa lösa rykten om vilken avdelning inom kemin som ska försvinna. För egen del har jag på det hela taget fått en bra utbildning men hur blir det för de studenter som kommer efter mig?

Fotnot: Anna heter egentligen något annat.

Text: Martin Strandberg