Nu har jag varit rektor på LTH i knappt två månader. När man byter jobb tvingas man att fundera över tillvaron. Vad är det som gör att det fungerar på jobbet?
Vad är det för färdigheter och kompetenser som man använder?
Mina reflektioner vill jag exemplifiera genom att berätta följande historia:
Jag träffade Johan, f.d. teknolog, i höstas. Han stod i en av montrarna på ARKAD, teknologernas arbetsmarknadsdag. Han representerade det företag som han gjorde exjobb hos i Belgien. Han hade planerat hela utställningsmontern och organiserat hela projektet på egen hand. Johan sade att detta var ju inte något han hade lärt sig i utbildningen. Det hade han lärt sig vid sidan om i samband med andra aktiviteter under utbildningstiden. Speciellt viktigt var erfarenheten från att organisera och driva ”Innovationsprojektet”, ett rekryteringsprojekt riktat mot gymnasiets tredje årskurs (ett fantastiskt bra projekt – skapat av teknologer – organiserat av teknologer – och drivet av teknologer). Där lärde han sig hur man driver ett projekt med många inblandade och många kontakter.
Vad vill jag säga med detta?
Jo, jag tror att det är viktigt att försöka göra annat än att bara läsa kurser under sin utbildning. Att engagera sig i andra aktiviteter kan skenbart stjäla tid från studierna men ger samtidigt nya aspekter på tillvaron.
Någon uttryckte det så här: Under utbildningstiden förvärvar man kunskaper, färdigheter och ”annat”. Det är kanske ”annat” som gör dig till det du är. Det som skapar bildning av utbildning.
Jag måste erkänna att jag visserligen är glad för mina kunskaper och färdigheter men just nu är jag mest glad för att jag också gjort ”annat”.
Glöm inte bort ”annat”!
Rektor LTH