I år vill vi på LTH försöka göra en ännu bättre introduktion – en introduktion som både ger en social introduktion och en introduktion till studierna.
Det uppstår snabbt en massa frågor: Varför skall LTH blanda sig i nollningen? Teknologerna har ju skött nollningen med bravur sedan LTH skapades. Vad är det för fel på det?
En anställning eller en ny utbildning inleds med olika möten på olika plan där man introduceras på olika sätt.
Mötet med högskolan och utbildningsprogrammet.
De frågor som skall besvaras år t.ex: Hur studerar man? Hur ser schemat ut och hur planerar man sin tid? Vilka krav har man? Vad får man göra? Vem frågar man? Hur hittar man?
Det kunskapsmässiga mötet med ett nytt ämne
Hur introduceras det nya ämnet? Vilka är kraven? Hur kontrolleras kunskaperna?
Mötet med kursare, äldre studenter och lärare – den sociala introduktionen
Finns det andra som är lika osäkra som jag? Kan man hitta någon som det skulle vara kul att arbeta tillsammans med?
Studenterna har i alla år varit huvudansvariga för introduktionen eller ”nollningen” och har gjort ett jättejobb med en klar tonvikt på den sociala introduktionen och mötet med äldre teknologer. Fantastiskt att nästan 500 äldre studenter deltar i nollningen av nya studenter.
Varför ändra ett vinnande koncept?
Det är alldeles för många dimensioner som vi vill täcka in med introduktionen och dessa har blivit viktigare med åren. Här är några exempel på vad som förändrats:
• Våra enkäter visar att studenter är mest rädda för att inte klara matematiken eller för att inte kunna planera och genomföra sina studier på ett effektivt sätt.
• Förkunskaper från gymnasiet har försämrats när det gäller våra naturvetenskapliga och tekniska fackområden. Däremot är man duktigare på ”annat”.
• En gång hade vi 6 utbildningsprogram (FEMVAK). Idag har vi 18! På varje program finns i de flesta fall så få studenter så att alla kan känna sig sedda och mottagna som individer.
• Problem i kurserna i första året gör att alltför många hoppar av studierna vilket skapar ett stort svart hål både på kurserna inom utbildningen och i LTH:s inkomster. Vi riskerar alltså att vara tvungna att lägga ner utbildningsprogram om vi inte har tillräckligt antal teknologer. Samtidigt är det ju ett personligt misslyckande för en student då man ger upp sina studier. Det vill vi undvika.
• Lägre antagningsbetyg kräver större pedagogiska insatser, speciellt i början av utbildningen.
I framtiden vill vi att en introduktion skall innehålla studiestrategi, studieteknik, personlig planering, etik och akademisk hederlighet, informationskompetens, möte med yrkeslivet, att skriva CV, etc, etc. Detta gör vi inte på en vecka utan det pågår kanske under hela första året som ett stöd till de vanliga kurserna.
Allt detta upphäver inte den kanske viktigaste dimensionen: den sociala introduktionen. Och den kommer alltid teknologerna vara bäst på. Det är därför vi måste arbeta tillsammans.
Att kollegor möter kollegor. Att teknologer möter teknologer.
Och att vi tillsammans kan säga Välkommen i LTH. Välkommen i gänget!
Läs alla Anders Axelssons blogginlägg.
Rektor LTH