Nu börjar vi göra ingenting!

- in Nyheter
@Lundagård

Kan man klara en tenta utan att ha pluggat? Tre modiga ska prova. För salstentor gäller att man inte pluggar nåt innan. För hemtentor gäller att man får använda böckerna under de fem timmar man har på sig att skriva tentan.

28 april 08.45: Jag blev inte godkänd på tentan. Jag fick ett långt och förklarande mail gällande vad som var anledningen till det och vad som krävdes för att jag genom komplettering skulle kunna bli godkänd. Need I say att jag kommer att strunta blankt i att komplettera? Men jag måste säga att mitt intryck av kursen och institutionen är mycket positivt efter det här. Allt i sin ordning alltså.

/”Anna”

17 april 20.10: Tentan är inskickad. Under processens gång har jag tyvärr hunnit få riktig tentaångest, trots att jag vet att det inte är på riktigt, och att CSN inte kommer att knacka på om två veckor om jag skulle misslyckas. Men trots det har jag mått riktigt dåligt. Främst kanske för att lämna in något så uselt. Resultatet blev nämligen fyra delvis besvarade frågor. Den sista håller inte ens rätt längd, för jag hann inte klart. Med de andra är formen rätt, det är bara rätt innehåll som saknas. Nu återstår det att se vad de tycker om min skapelse. Möjligen kommer min tenta att bli fredagsskämtet i personlrummet i morgon. Det är ganska troligt, nu när jag tänker på det.

/”Anna”

15 april 19.20: Nu är tre av mina fem tentaskrivningstimmar spenderade. Hittills har jag fått ihop vad som skulle kunna liknas vid ett svar på fråga 1 (om jag haft referenser vill säga..). I fråga 2 babblar jag mest om Kalla kriget, vilket kanske är ett intressant ämne, men knappast relevant i det här fallet. Dock är det ett av få ämnen som jag faktiskt besitter lite spetskunskap i, och jag äger också en hel del litteratur kring Kubakrisen, så jag kör på. Frisk vågat hälften vunnet. Måste bara skriva något om populistiska strömningar i Latinamerika också. Vet inte ens var populistiskt betyder.

Fråga 3 och 4 är helt tomma. Det verkar inte så lovande, vänner. Men vi får se. Deadline är på fredag och vem vet, jag kanske blir megasmart eller får dubbel läshastighet under natten. Håll tummarna!

/”Anna”

13 april 14.45: I dag har jag spenderat min första, dyrbara tentatimme. Jag gick in för att besvara fråga 1, men efter lite halvt planlöst googlande av det ena och det andra resulterade min timmes slit mest i ett par lösryckta meningar på de olika frågorna. Vad referenser anbelangar ser det alltså bra ut, men problemet är diskussionen. Jag börjar tycka att det är jobbigt att reflektera och analysera saker jag faktiskt inte har en aning om.

/”Anna”

10 april 10.00: I går fick jag så äntligen fatt på hemtentan. Fyra frågor ska besvaras på vardera 1,5 sida. Jag blev genast svettig. Jesus Christ, hur ska jag reda ut det här utan att få läsa litteraturen?

Fråga 1 rör Mexikos position kulturellt och politiskt. Vi ska redogöra för landets position sedan befrielsen (vilken befrielse??). Svettigt.

I fråga 2 får jag faktiskt chans att dra fram mina gamla Che Guevara-kunskaper, turligt nog. Vi ska berätta om det nya i Ches och Fidels tänkande. Men ett krux finns i frågan. Vi ska också jämföra den kubanska revolutionen med den mexikanska revolutionen. Jag hade faktiskt ingen aning om att Mexiko genomgått en revolution. Lovande.

Fråga 3 rör Latinamerikas beroendeförhållande till Europa och USA. Vi ska förklara hur det uppkommit och det motstånd som funnits mot beroendet. Vi ska ta hänsyn till ekonomi, politik, ideologi och kultur. Lite mycket, kanske?

Sista frågan är inte enkel. Ordagrant lyder den såhär: ”Efter befrielsen (vilken befrielse?? förf. anm.) präglades Latinamerika fortfarande av enorma interna konflikter och sociala problem. Man kan fråga sig vem som egentligen blivit befriad (vilken befrielse?? förf. anm.). Ge exempel och reflektera kring den situation som den latinamerikanska befolkningen hamnade i efter 1830 (vad hände då?? förf. anm.). Ta upp sådant som indianernas situation, civilisation kontra barbari etcetera. Diskutera även vilka bakomliggande orsaker som finns till dessa konflikter och ojämlikheter.”

Dessa fyra roliga frågor ska jag ägna helgen åt att besvara. Uppdatering på bloggen om min vånda utlovas!

/”Anna”

7 april 12.55: Nu verkar det som att min hemtenta kommer att uppenbara sig på kurssiten i övermorgon. Can’t wait!

/”Anna”

3 april 19.45: Vår blogg får uppmärksamhet av annan press: I dag uttalade sig ”Petra” i tidningen Citys Malmö/Lund edition. Läs artikeln här.

/Lundagård

29 mars 16.15: Min hemtenta i kursen Från Columbus till Che skulle lagts ut på kurshemsidan för en och en halv vecka sedan, men hittills har jag inte sett ett spår av den. Måste kolla upp det här. Kan jag vara påkommen och att de därför delat ut tentan på en av föreläsningarna? Deadline är inte förrän om typ två veckor, så ur tentaskrivningssynpunkt är det lugnt. Men ändå..

/”Anna”

26 mars 17.20: I dag smög jag nervöst in på pedagogen för att kolla resultatlistan för hemtentan på kursen Introduktion till pedagogik som vetenskap som jag lämnade in för ett par veckor sedan. Jag hittade listan och var tvungen att kolla flera gånger innan jag kunde tro mina ögon. Men jo, jag tycks ha blivit godkänd.

Tentan utgjorde 7,5 poäng av kursens totalt 15. Villkoren för mitt uppdrag var att inte läsa ett ord av kurslitteraturen och inte gå på en enda föreläsning innan hemtentan lades ut på hemsidan. Under den vecka vi hade tentan ägnade jag totalt fem timmar åt att leverera osammanhängande och dåligt underbyggda svar på de fyra frågorna. De gick ut på att redogöra för pedagogik som vetenskap, att diskutera den sociala snedrekryteringen till högskolan och att utreda begreppet lärande. Mina resonemang baserar sig främst på några slumpmässigt valda boksidor att referera till, åtminstone på de två första frågorna. Böckerna till den tredje frågan fick jag inte tag på. Den saknar alltså helt uttryckliga referenser och är i stället skriven utifrån artiklar av samma författare som jag hittade på internet.

Till den sista frågan skulle vi själva välja en bok av en ”föregångare” inom pedagogiken och redogöra för dennes idéer och verkets relevans i dag. Denna fråga fick jag inte helt oväntat bäst poäng på – jag hade extrem tur när jag på måfå bläddrade i Barnets århundrade av Ellen Key och raskt hittade ett par talande citat. Valet av Ellen Key var för övrigt resultatet av en googlesökning på ”pedagogisk föregångare”.

Vad har jag lärt då mig av att inte plugga pedagogik, lärandets vetenskap? Ingenting, inte ett skvatt. Möjligen att Ellen Key verkar ha varit ganska långt före sin tid. Och att svamlande lönar sig.

/”Petra”

11 mars 17.18: I dag frågade min sambo mig när jag ska tenta min kurs i idéhistoria och jag insåg till min förskräckelse att jag totalt förträngt allt som har med den relativt nära förestående hemtentan att göra. Kommer den att läggas ut på internet eller måste jag gå dit för att hämta den, tro? Ingen vet, allra minst jag själv som lydigt hållit mig på behörigt avstånd från föreläsningarna. Det är nog läge kolla upp det här!

Jag har också tagit saken i egna händer och bestämt mig för att det är OK att kolla upp vilka länder som ingår i Latinamerika. Och tur var väl det. För inte hade jag en aning om att till exempel Surinam och Falklandsöarna ofta räknas in i Latinamerika. Nu tror jag i och för sig att det är lite överkurs att besitta den typen av geografiska kunskaper, men jag har ju inget annat att komma med – så varför inte?

/”Anna”

11 mars 15.00: Efter att ha varit bortrest vid det ordinarie tentamenstillfället var jag nu redo att skriva omtentan på den teoretiska filosofins introduktionskurs. Eller redo att närvara i alla fall. Plugga har jag ju inte gjort.

Men på något vis verkar det som att det otroligt slarviga i att inte plugga smittat av sig på mitt övriga jag.

När jag kommer till tenta-salen är det första tenta-vakterna säger: ”kolla så ni har legitimation med er”. Jag kollar och inser att körkortet inte är med. Det ligger i brallorna jag hade på mig i helgen tillsammans med Visa-kortet och en drös med kvitton från Jerikos bar.

”Du kan åka hem och hämta leg och komma tillbaka”, föreslår tenta-vakterna. ”Tjenare, jag bor i Malmö”, tänker jag.

Jag får satsa på nästa delkurs!

/”Henrik”

10 mars 18.32: Lundagård har i dagarna nåtts av uppgiften att man på Humanistiska fakulteten skickat runt ett mejl med information om att några studenter går kurser utan att plugga. Mejlet ska ha skickats till anställda på fakulteten och bland annat innehålla en länk till denna blogg.

Vi hoppas att lärarna får ett stycke trevlig läsning här och att de bedömer Lundagårds testpersoner som vilken annan student som helst.

/Lundagård

10 mars 12.30: Sådärja, nu är pedagogikhemtentan färdigskriven och inlämnad. Fem timmars och fyra sidors uppradande av långsökta slutsatser och slumpmässiga citat, kryddat med lite akademiskt högtravande formuleringar. Jag hoppas att detta ska öka trovärdigheten i brist på referenser till böcker till ett par av frågorna. Som tur är skriver författare artiklar också, jag bara håller tummarna att budskapet i de artiklar jag snokat upp på internet stämmer med vad de skriver i de böcker man egentligen ska referera till.

Efter fyra och en halv timme läste jag instruktionerna och insåg att det var enkelt radavstånd som gällde, inte ett och ett halvt som jag hade använt. Vilket innebär att mina svar konsekvent är för korta. Jag har nämligen inte slutat när jag känt att jag sagt tillräckligt om ämnet, utan när jag uppnått minimigränsen: en sida per fråga.

På ett sätt har det varit roligt. Eftersom jag inte känner någon särskild press att klara denna tenta har jag också kunnat häva ur mig resonemang som inte alls hänger ihop, i brist på tid att läsa mig till något bättre. Det ska bli lite kul att se om läraren alls kommenterar mina svar (typ ”Du är ju dum i huvudet. Lägg ner studierna, det är inte din grej.”), eller om det bara blir IG rätt uppochner.

/”Petra”

7 mars 13.50: Ytterligare en hemtentafråga är besvarad, den där man uppmanas läsa ett valfritt verk av en pionjär inom ämnet. Inför detta projekt gick jag till social – och beteendevetenskapliga biblioteket och googlade ”pedagogisk föregångare”. En av träffarna råkade finnas representerad på samma bibliotek och jag lade raskt beslag på boken.

Jag tror att jag hade lite tur när jag ganska slumpmässigt bläddrade fram några citat att referera till. När jag googlade lite mer visade det sig nämligen att dessa citat nog är ganska representativa för de tankegångar som pedagogen i fråga är känd för. Frågan är om detta citatdroppande är nog för att diskutera verkets ”aktualitet, relevans och betydelse för förståelse och utformning av pedagogiskt arbete”.

Däremot hade jag otur med den andra boken jag skulle låna. Enligt Lovisa fanns den på biblioteket men på hyllan där den skulle stå gapade det tomt. Inte ens bibliotekarien hittade den. En av frågorna kommer därmed bli besvarad helt utan den litteratur man uppmanas använda.

Jag ser fram emot att ägna tre värdefulla timmar av min helg åt att skriva klart en hemtenta som aldrig kommer gagna mig över huvud taget.

/”Petra”

4 mars 20.10: Idag lades hemtentan till min pedagogikkurs ut på kurshemsidan och jag kastade mig glatt över den. Fyra frågor består tentan av. Det första jag upptäckte var att en del av litteraturen som man uppmanas hänvisa till inte tycks finnas på litteraturlistan jag fick när jag skrev in mig. Är det för att förtydliga sådana här saker som man förväntas gå på föreläsningarna?

Jag siktar således på att klara mig med de två böcker jag lyckats komma över så länge. I morgon får jag låna en till av dem som finns på min lista. Då kan jag i alla fall ha en litteraturhänvisning i varje fråga, även om min samlade litteratur representerar färre än hälften av böckerna på kursen.

Nästa lilla överraskning kom med fråga nummer fyra där man uppmanas att läsa och presentera ett verk av en självvald ”pionjär” inom ämnet. Med tanke på att jag inte är någon expert på pedagogikforskningen genom tiderna kan detta bli minst sagt knivigt. Gå till biblioteket välja en slumpmässig bok från ämneshyllan kanske?

Jag kommer att dela upp mitt skrivandet under veckan eftersom tentan inte ska in förrän på måndag. Efter att på en timme ha åstadkommit en sidas dravel om pedagogiken och dess roll i samhället har jag nu fyra timmar på mig besvara resterande tre frågor.

/”Petra”

4 mars 13.40: I går var jag på introduktionsmöte för min kurs. Ungefär 20 personer hade hittat dit, mest tjejer. Eftersom vi var en så liten och gemytlig grupp skulle vi – självklart – påtvingas en något krystad presentationsrunda. Samtliga närvarande berättade att de hade ett stort intresse av Latinamerika och de flesta hade varit där. Jag fick handsvett så fort talet om presentationsrunda kom upp. Nu är det kört, tänkte jag, alla kommer att se att jag wallraffar. Jag klämde ur mig något om att vidga mina vyer och lämnade tacksamt över ordet till nästa person. Jag tror att de köpte det.

Under introduktionen insåg jag till min förskräckelse att jag inte vet vilka länder som räknas till Latinamerika. Vissa är ju rätt uppenbara, men hur står det till exempel till med Mexiko? Det måste jag väl ändå få kolla upp utan att det räknas som fusk?

Överlag verkar kursen väldigt rolig att läsa och jag tycker faktiskt att det ska bli tråkigt att inte få ta del av föreläsningarna. Dessutom bjuds det tydligtvis alltid på mariekex i pauserna. Bara en sådan sak!

/”Anna”

4 mars 11.03: Konsten att inte plugga kan börja.

Teoretisk filosofi 30 högskolepoäng

Jag är 23 år och har läst 210 poäng samhällsvetenskapliga och humanistiska ämnen. Mycket är olika strökurser men det räcker ändå till en fil. kand. i ett av ämnena.

Det ska bli spännande att prova på att skriva en tenta utan att plugga. Särskilt som jag tidigare, förmodligen något övermodigt, har slängt ur mig saker som att ”den tentan hade jag klarat utan att plugga”. Men faktum är att jag för det mesta gått på alla föreläsningar vilket ändå måste räknas som ett slags plugg (förutom att jag åtminstone brukar skumma böckerna och traggla lite anteckningar). Tyvärr är det inte tillåtet denna gången.

Kursen jag ska läsa är teoretisk filosofi på A-nivå. Mitt hopp står till att jag en gång läst praktisk filosofi. Detta blir alltså inte bara ett test på hur svårt det är att skriva en tenta utan att plugga, utan även hur stor skillnad det är på den praktiska och teoretiska filosofi-kursen.

Hur mycket jag än hoppas så tror jag inte att jag klarar tentorna. Även om jag har lite koll på Platon så lär det inte räcka mer än till någon enstaka poäng på introduktionskursen.

/”Henrik”

Introduktion till pedagogik som vetenskap 15 högskolepoäng

Jag har läst olika samhällsvetenskapliga och humanistiska ämnen här i Lund i tre år, med ett uppehåll för en termins volontärarbete och resande i södra Indien. Redan från början var jag världens pluggis och har plöjt nästan varenda bok inför både salstentor och hemtentor. Resultaten har varit varierade men i alla fall inte underkända. På hemtentorna har jag fotnoter till var och varannan mening – har något stått i en bok måste det ju stämma! Så att skriva en tenta utan att plugga känns som ett ganska omöjligt uppdrag och jag kommer garanterat inte att klara den. Jag är helt enkelt inget vidare på att lura folk att jag har koll om jag inte har det.

Ett annat problem är att jag är lite för ärlig av mig. Visst, det kan knappast vara förbjudet att skriva in sig på en ofylld kurs och sedan inte plugga till tentan. Men lite fel känns det ändå. Stackars lärare som måste slösa sin tid på att lida sig igenom en hopplöst dåligt skriven tenta. Och vad pinsamt, tänk om mitt rykte som god student nu omintetgörs! Hur ska jag försvara det? Med att jag hade ett oerhört viktigt journalistiskt uppdrag att genomföra? Jo, tjena.

/”Petra”

Från Columbus till Che – grundläggande inslag i Latinamerikas idéhistoria 7,5 högskolepoäng

Jag är 22 år och har tidigare läst samhällsvetenskapliga ämnen i lite mer än två och ett halvt års tid. Har ingen reell erfarenhet av idé- och lärdomshistoria och har aldrig varit i Latinamerika. Men svärmade för Che i tonåren och fantiserar fortfarande om att hitta den perfekta scarfen med hans bild på.

Att skriva tenta utan att ha pluggat och ha varit på föreläsningarna kändes initialt rätt genomförbart, med tanke på hur jag tidigare uppfört mig under min akademiska karriär. Men nu börjar jag undra om jag faktiskt är lite dum i huvudet som gick med på det här. Jag har ju aldrig tidigare stannat hemma från samtliga föreläsningar och inte läst någonting i någon bok – och därefter klarat tentan. Jag tror att jag kommer att crash and burn rätt jävla fett. Men om det går vägen ska jag omedelbart ansöka om medlemskap i Mensa.

Jag ska villigt erkänna att jag inte är någon mönsterelev vad gäller tentapluggande. Normalt för mig är att bläddra lite i böckerna och läsa något sporadiskt kapitel under kursens gång. Jag sätter igång och pluggar inför tentan när själva tentaveckan börjar. Jag är grym på att skriva hemtentor på böcker jag inte läst. Det handlar bara om att använda Nationalencyklopedin till vartenda uppslagsord du kan komma på, läsa inledningen på boken och därefter bläddra på måfå och leta efter schyssta citat. Förutsättningen är dock att du varit på föreläsningarna så att du inte är helt ute och cyklar. Är det salstenta på gång är jag emellertid betydligt mer seriös. Detta blir ett riktigt eldprov för min studieteknik.

/”Anna”