Studentaftonutskottet lyckas ofta överraska med sina bokningar. Kvällens gäst är en liten, svart och slemmig klump.
På torsdagskvällen i Café Athen i AF-borgen har ett hundratal personer samlats.
Det är mördarsnigelafton. Huvudattraktionen som vanligtvis brukar vara en känd författare, politiker eller skådespelare är i kväll en liten svart klump.
Mördarsnigeln har de senaste åren blivit ett lika självklart samtalsämne som vädret i villakvarteren. Media producerar till synes oändliga mängder artiklar om den lilla snigeln. En svart klump som berör och upprör. Men mördarsnigeln är någonting mycket viktigare än en snigel. Den är en symbol. En symbol för marknadsanpassad nyhetsvärdering. Mördarsnigeln är annonsavdelningarnas största trofé i kampen om dagstidningarnas nyhetsvärdering. Låt mig förklara:
För ungefär ett år sedan utspelade sig följande scen mellan Sydsvenskans chefer på ett morgonmöte. Alla cheferna är någonstans mellan 40 och 60, alla tjänar tillräckligt bra för att räknas till övre medelklass. Om de bor i villa vet jag inte, men att döma av det entusiastiska samtalet om mördarsniglar som bryter ut så fort de kommer på tal, verkar det onekligen så. Efter ett par minuters mördarsnigeldebatt avbryter chefredaktören.
– Det är tydligt att det här är ett ämne som berör många. Vi får dra det stort, säger han.
Alla håller med. Jag knyter näven i fickan, det är inte läge att säga emot chefredaktören första veckan på jobbet. Vafan, tänker jag, vadå berör många? Berör köttberget kanske, men inte fan berör det mig.
Mördarsnigeln är nämligen den perfekta medelklassnyheten. För att du ska bry dig om dem krävs att du:
Ett: har en trädgård (kostar pengar).
Två: har fritid som du kan använda till att gå och peta i din trädgård (kostar pengar).
Tre: inte har en trädgårdsmästare som fixar allt åt dig (kostar för mycket pengar).
De som bryr sig om mördarsniglar är helt enkelt medelklassen. Precis den målgrupp som varje annonsavdelning på en dagstidning vill ha. Mördarsnigelintresse är lika med pengar. Medan tvåbarnspappan i Limhamn spiller ut kaffet över tidningen i upprördhet över sniglarna, säger fembarnsmamman i Rosengård upp prenumerationen. Och annonsavdelningen jublar.
Det fina med mördarsnigeln är nämligen att den inte bara intresserar den trädgårdsodlande medelklassen. Den är samtidigt helt ointressant för den sommararbetande lägenhetsinnehavaren.
Det perfekta exemplet på mediernas faiblesse för medelklassnigeln är David Kallos, krögare i Lund och gäst på kvällens Studentafton. Han blev förra sommaren uppringd av en reporter på TT som undrade om han inte kunde koka ihop några sniglar så att reportern samtidigt kunde koka ihop en nyhet. Receptet på nyheten var enkelt: ”Han har tröttnat på att sniglarna äter upp hans trädgård, nu äter han upp dem”. Det enda problemet var att det inte var sant. Det var ju TT som beställt receptet av krögaren. TV-klippet när David Kallos lagade till och åt mördarsniglarna kablades ut över hela Sverige till medelklassens förtjusning och förskräckelse.
Det är också som mördarsnigelkock David Kallos har kommit till Studentaftonen. Tillsammans med TV-profilen Bertil Svensson, forskaren Ted von Proschwitz och Haldo Edlund från Hushållningssällskapet i Kristianstad, diskuteras under en dryg timme hur man kan bekämpa mördarsnigeln. Men varför har man en Studentafton på temat mördarsniglar? Studenterna bryr sig ju knappast. Vi har varken någon trädgård eller tid över eftersom vi måste jobba hela sommaren.
Mycket riktigt är det få studenter som hittat till Café Athen. Det ser ut som att det är Lunds villaägande medelklass som tagit en paus i gräsklippandet och tittat in på studentaftonen. Det finns helt enkelt bara en slutsats att dra: marknaden har segrat även hos Studentaftonutskottet. Studenterna går in gratis om de är AF-medlemmar så där finns inte mycket att hämta. Den villaägande medelklassen däremot, de är varken AF-medlemmar eller har ont om pengar. Mördarsnigeln är en god affär inte bara för dagstidningarna utan också för studentföreningarna.
Kapitalismen har fått ett nytt landmärke. Mördarsnigeln är det nya dollartecknet.
Foto: Jonas Jacobson