Efter årsskiftet drar arbetet med att genuscertifiera institutionerna igång på allvar. Först i ledet står bland annat Fysicum, som inleder satsningen med en genusdag.
40 procent av studenterna på Fysicum är kvinnor. Bland doktoranderna är siffran 20 procent. I lärarlaget är kvinnorepresentationen nere i elva procent. Det finns en del att göra ur genussynpunkt på Fysicum.
– Jag vill inte säga att problemet är större hos oss än i universitetsvärlden i övrigt, men genusperspektivet ingår inte som en naturlig del i vår undervisning. Könsfördelningen bland våra lärare är väldigt ojämn. Därför måste vi jobba aktivt med det, säger Fysicums studierektor Tomas Brage.
Könsanpassa pedagogiken
Temadagen inleddes i onsdags eftermiddag och avslutas på fysikernas egna Pub Rydberg. Däremellan hålls flera föreläsningar kring fysik, genus och lärande.
– Det är svårt att genusanpassa innehållet i undervisningen, det handlar mer om att göra pedagogiken könsmedveten. Vi måste fundera över vilket språk vi använder, vilka exempel som ges, vem som författat kurslitteraturen och vilka förebilder vi har, säger Tomas Brage.
Genusfascism?
Fysicum är en av de första institutionerna att komma igång med den omdebatterade genuscertifieringen. Till grund för arbetet ligger en rapport som skrivits av en grupp ledd av Tiina Rosenberg, professor i genusvetenskap. Rapporten väckte starka reaktioner. I debatten talade kritikerna om genusfascism och ideologisk likriktning.
I gruppen som står bakom den uppmärksammade rapporten ingick också Tomas Brage
– Jag förstår inte vad folk är så rädda för. Tonläget i debatten är ett helt annat än när det handlar om till exempel miljöcertifiering. Mycket av kritikernas åsikter bygger på missuppfattningar. Certifieringen innebär inte nya regler. Den ger stöd och hjälp i arbetet mot ett mer jämställt universitet, säger han.
Studenterna intresserade
En av de första åtgärderna som Fysicum kommer att vidta i genusarbetet är att införa ett mentorsprogram där äldre studenter fungerar som socialt stöd för yngre.
Intresset från studenterna är stort, enligt studierektor Brage.
– De kommer med idéer och utvärderar det vi gör. De är en viktig drivkraft i allt arbete, säger han.