Två nya examina och lämplighetstest vid antagningen. Det är några av förslagen i den utredning av lärarutbildningen som överlämnades till regeringen i dag.
Flera tidigare utredningar har kritiserat lärarutbildning för bristande kunskapsinnehåll, dålig forskningsbas och svag internationalisering. Under sommaren 2007 tillsatte regeringen en utredning med uppdraget att komma fram till hur kvaliteten på lärarutbildningen kan höjas.
Uppdraget att leda arbetet föll på universitetskanslern Sigbrit Franke, och i dag överlämnade hon sitt betänkande till utbildningsdepartementet.
Franke föreslår bland annat att två examina, en grundlärarexamen och en ämneslärarexamen, införs och att högskolor i framtiden ska tvingas ansöka om att få utbilda lärare.
Vidare påpekar utredaren att möjligheten att införa lämplighetstester vid antagningen till utbildningen bör undersökas.
– Det är hög tid att stärka lärarutbildningen som akademisk yrkesutbildning, säger Sigbrit Franke i ett pressmeddelande.
I utredningen konstateras att en förutsättning för att lärarutbildningens akademiska status ska kunna höjas är att forskningsbasen stärks. Utredningen föreslår en satsning på forskning med anknytning till lärarutbildningen med 175 miljoner kronor per år.
Att resursbehovet betonas anser Moa Neuman, ordförande för sSveriges förenade studentkårer, är positivt.
– Vi har sett alltför många genomhastade förslag där studenter fått börja på halvfärdiga utbildningar. Det är därför insiktsfullt av utredaren att peka på behovet av resurser när man genomför en så pass omfattande förändring, säger hon i en kommentar.