Rätt till anonyma tentor, ingen undervisning efter klockan sex på kvällen och tydligare riktlinjer för examensarbeten.
I december får Lunds studenter en ny rättighetslista.
− Listan ska användas för att visa lärare och ansvariga vad som gäller, säger Eva Frisendahl, vice ordförande för Lus.
Rättighetslistan är till stor hjälp för studentrepresentanter i deras arbete men få studenter vet om att den finns. Listan som formellt heter ”Riktlinjer för relationer mellan institutioner och studenter vid Lunds universitet” kom till 1998. Nu, tio år senare, kommer en ny version att beslutas den 15 december. Och förändringarna är många.
Examensarbete är en viktig punkt i den nya rättighetslistan. Det ska bli tydligare att du som student har rätt att veta vilka riktlinjer din fakultet har satt upp. Om du har önskemål om vem som ska handleda ditt arbete, är det din rättighet att detta ska tillgodoses så långt som möjligt. Du ska också informeras om hur ditt arbete kommer att bedömas och hur många handledningstimmar du har rätt till.
”Är till för eleverna”
Det har bråkats mycket från kårerna om hur reglerna för uppsatsskrivande egentligen ska se ut. Elina Berg på Samhällsvetarkåren var med och arbetade fram den uppdaterade listan. Hon tror att den viktigaste punkten är just den som betonar att studenter ska informeras om vilka riktlinjer varje fakultet ska följa.
− Rättighetslistan är till för eleverna. Den ska vara ett stöd och någonting att luta sig mot när man känner sig orättvist behandlad. Den nya kommer att bli Sveriges bästa, säger hon.
Slut på helgtentor
Elina Berg tycker det är bra att ha något konkret att hänvisa till när problem uppstår.
− Oftast har det löst sig snabbt när jag kunnat visa läraren svart på vitt vad som gäller.
De studenter som har haft svårt att hålla sig vakna under sena föreläsningar eller prov behöver inte längre oroa sig. När rättighetslistan nu förnyas kommer man nämligen inte att få lägga tentor efter klockan sju på kvällen eller på helger. Att undervisa efter klockan sex anses olämpligt och ska undvikas så gott som möjligt.
Rätten till anonyma tentor är den kanske mest efterlängtade förändringen för Lunds studenter. Tidigare har detta bara funnits på några få utbildningar och varit långt ifrån självklart.
− I ett perfekt samhälle skulle den här punkten inte behöva finnas med. Men en helt objektiv bedömning av en tentamen kan vara svår att göra, även för den som anstränger sig. Vi måste komma ihåg att lärarna också är människor, som omedvetet kan påverkas av olika saker i sin bedömning, säger Eva Frisendahl, vice ordförande för Lunds universitets studentkårer, Lus.
Hon tror att rätten till anonyma tentor med stor säkerhet kommer att minska problemet med orättvis bedömning.
Ska tryckas i fickformat
Den nya rättighetslistan verkar onekligen sträva efter att ställa studenten i centrum. Men om den ska vara till någon nytta måste ju studenterna veta om att den finns. Något som har varit ett problem hittills. När universitetet granskade användningen av rättighetslistan 2004 kände endast 14 procent av studenterna inom humaniora och teologi till att den fanns.
− För få elever är i dag medvetna om vad rättighetslistan är för något och vad den kan användas till. Vi på Lus har många förslag på hur vi ska nå ut med den nya till studenterna, säger Eva Frisendahl.
− Om den blir så bra som vi hoppas på vill vi verkligen att den ska komma ut i ljuset.
Elina Berg håller med:
− Den nya listan ska bli synlig på ett bättre sätt. Till exempel ska vi försöka trycka den i fickformat, så att varje student enkelt kan få tag på den och vara säker på vilka rättigheter som finns.
Inte juridiskt bindande
Även om rättighetslistan kan fungera som ett viktigt stöd finns ett stort problem. Listan är inte juridiskt bindande utan utgör endast riktlinjer. Grundsyftet för både den nya och gamla upplagan av rättighetslistan är att göra de regler som finns i högskolelagen och högskoleförordningen lättare att förstå. I den nya listan är tydligheten extra viktig. Vanliga studenter ska kunna använda den för att enkelt kunna se vilka rättigheter de faktiskt har och att det går att göra någonting ifall de skulle kränkas.
Eva Frisendahl tycker att det är viktigt att även sådana saker som kan verka självklara för många finns med i den nya listan.
− Det kan till exempel låta självklart att all kurslitteratur ska finnas tillgänglig i proportion till antalet elever som läser kursen. Men om det ändå skulle hända att läraren inte tar sitt ansvar är det väldigt bra med en lista som går att visa upp. Då kan man peka exakt på vad som gjorts fel.
”Går i rätt riktning”
Även de kårer som står utanför Lus ser positivt på utvecklingen av rättighetslistan.
− Det går i rätt riktning och jag tror att den nya versionen kommer förbättra arbetet med studenters rättigheter, även om det inte sker över en natt, säger Olov Petrén, ordförande för Teknologkåren.
Han berättar att LTH har kommit väldigt långt i sitt arbete med studenters rättigheter. Man har bland annat tillsatt en betygsombudsman dit studenter som känner sig felaktigt bedömda kan vända sig.
−Betygsombudsmannen visar att vi på LTH tagit ytterligare steg i arbetet och att rättighetslistan kanske inte riktigt hunnit med i vårt tempo. Men jag tror att den nya listan kommer göra det enklare att se vilka rättigheter som kränks och svårare för ansvariga att tumma på reglerna.
Foto: Emma Svensson