Internet är en enkel och billig lösning om man vill testa om affärsidéer håller i verkligheten. Möt Peter, som inte kunde startat T-post utan nätet, och Daniel, som tycker att det viktigaste är att våga.
Allt börjar en sen kväll på Wermlands nation i början av mars 2008. Arkitektstudenten Daniel Hornwall har tagit några öl tillsammans med Göran Ahlstrand, som pluggar maskinteknik.
Göran är delägare i ett bolag som säljer kläder på internet och i en vanlig affär. De båda killarna är modeintresserade och den något druckna konversationen kretsar kring klädidéer och affärsmöjligheter. Någonstans i samtalet kommer namnet Svenskt psyko upp.
– Vi bara kom på det och tyckte att det lät bra, berättar Daniel.
Dagen efter vill inte namnet lämna Daniels och Görans slitna skallar.
– Vi är väldigt resultatinriktade. Det är livsfarligt att prata med oss om något på fyllan, dagen efter kommer vi och knackar på dörren, säger Daniel.
När tröttheten släpper börjar Daniel och Göran, tillsammans med Görans bror Clas, skissa på ett tryck som ska komma att pryda Svenskt psykos första t-shirt.
Det blir en drift med nationalklenoden framför andra, älgen. I Clas, Göran och Daniels version ser djuret ut att vara sinnessvagt och mitt i ett hysteriskt anfall.
En månad efter den blöta kvällen på Wermlands står Daniel, Göran och Clas på Delphifestivalen och säljer sina första 50 t-shirts. Kort därefter anordnar de en fest där tre nya tryck presenteras. Sedan lyckas de få en butik i Göteborg att börja sälja plaggen.
Inte rädd för att testa
Nu har Svenskt psyko åtta återförsäljare runtom i landet och kollektionen omfattar ett tiotal plagg.
Redan tidigt i klädutvecklingen lanserade Daniel, Göran och Clas en webbutik.
– Vi hade nog inte kunnat driva vår verksamhet utan nätet. Då skulle allt ha blivit mycket dyrare och besvärligare. Nu kan vi ha en egen butik utan att behöva hyra någon lokal. Det är fantastiskt, säger Daniel.
Nätet förenklar mycket, men det viktigaste för att nå framgång med en affärsidé är någonting annat, menar Daniel:
– Det gäller att våga, att bara göra saker. Alldeles för många människor går runt med jättebra idéer och funderar på att starta eget utan att göra någonting. Man får inte vara rädd för att testa. Om det går åt helvete så är det alltid en bra erfarenhet.
Bygg nätverk
Daniel betonar också betydelsen av att bygga nätverk.
– Du kommer att upptäcka att många av dina polare kan saker som du inte tänkt på. Någon är jättebra på att göra hemsidor och en annan kan massor om juridik. Du måste ta hjälp av dem. Vi har många som hjälper oss med småsaker i utbyte mot kläder, säger han.
Några snabba pengar ska man dock inte räkna med att tjäna.
– I början tog vi pengar ur egen ficka och allt vi tjänar nu går tillbaka in i företaget. Vi kanske kommer att kunna ta ut lön om drygt ett år. Om man bara gör något för att tjäna pengar kommer det aldrig att bli bra, säger Daniel.
Har aldrig gjort reklam
Någon som däremot lever på sin idé sedan några år tillbaka är 36-årige Umeåbon Peter Lundgren. I februari 2004 startade han webbsidan T-post, som erbjuder ett mellanting mellan t-shirts och tidningsprenumerationer.
Med utgångspunkt i en tidningsartikel skapar T-posts redaktion en text som blir inspiration till en illustration. Texten trycks på t-shirtens insida, och illustrationen pryder framsidan.
T-shirten skickas ut till T-posts prenumeranter. En ny kommer i brevlådan var sjätte vecka. Tröjorna säljs inte i någon butik, det enda sättet att komma över en tröja är att prenumerera.
T-post har omkring 2 500 prenumeranter i mer än 50 länder.
– Jag tror att orsaken till att det blivit så populärt är att idén är så konstig. Det får folk att prata. Vi har aldrig gjort reklam utan enbart förlitat oss på att folk snackar om det vi gör, säger Peter.
Det började med att en tidigare kollega till Peter såg två utslagna människor, en man och en kvinna, ligga och sova på en bänk.
När kollegan gick förbi vaknade kvinnan till.
– Yngve, man är ganska klok innerst inne. Man vågar bara inte visa det, sade hon till mannen.
Den händelsen ledde fram till T-posts första tröja.
– I början utgick vi ganska mycket från sådant vi själva upplevt eller hört, men nu tar vi mer från sådant vi läser i tidningar. Bra texter är sådana som först verkar banala, men vid närmare eftertanke säger mycket om den värld vi lever i, säger Peter.
Nätet är grunden för Peter Lundgrens företag T-post.
Bloggarna bra verktyg
Internet är grunden för T-posts existens.
– Nätet är allt för oss. Det är mycket på grund av att bloggare skriver om oss som vi växer, säger Peter.
Studenter som har idéer kan vinna mycket på att lansera projekt på nätet, menar Peter.
– Internet har en egen drivkraft. Det kan bli en jävla fart på bloggarna om du har en produkt som upplevs som intressant och rolig. Dessutom är nätet väldigt enkelt och snabbt. Om du läser om oss på en blogg så är vår sida bara ett klick bort.
Idén är viktigast
Men det allra viktigaste är ändå idén.
– Det är viktigt att fundera ordentligt innan. Man måste nischa sig, bli personlig. Det måste finnas ett köpintresse för det man vill lansera. För att komma fram till hur man ska göra är det ofta effektivt att vända sig till sig själv och tänka på vad det är som gör att man gillar en viss tröja, till exempel, säger Peter.
När väl idén blivit en säljbar produkt rekommenderar Peter ihärdigt digitalt dörrknackande.
– Jobba metodiskt en eller två timmar varje dag med att få ut budskapet om din produkt till bloggare och andra på nätet. I början satt jag och mejlade mängder av klädbloggar. Om bloggarna gillar din produkt så kommer de att skriva om den. Det blir ärligare än reklam, och dessutom är det gratis.