Lunds universitet vill göra din utbildning internationellt slagkraftig.
Nu sjösätts EQ11, ett projekt som kan leda till nya tenta- och föreläsningsformer och en omvärdering av universitetets främsta uppdrag: att erbjuda en bra utbildning.
EQ11, Education Quality Assessment 2011, är ett kvalitetsutvecklingsprojekt där bland annat en utvärdering av Lunds universitets utbildningar ska genomföras.
– Genom denna satsning kan vi tillsammans utveckla de delar av universitetet som behöver lyftas. I grunden vill vi bara se till att vi följer upp vårt kvalitetsuppdrag. Men detta är ett unikt initiativ ur svenskt perspektiv och de andra lärosätena kommer att följa oss under hela processen, säger Eva Åkesson, prorektor med ansvar för utbildningsfrågor.
Förlagan till EQ11 är RQ08, en omfattande utvärdering av forskningen vid Lunds universitet. Nu ska alla utbildningar från grund- till forskningsnivå utredas med liknande metoder.
– Den viktigaste frågan för oss är att utreda om vi verkligen har internationellt slagkraftiga utbildningar, säger Christian Stråhlman, ordförande för Lunds universitets studentkårer, Lus, som har varit en av de drivande krafterna bakom EQ11.
Letar bra exempel
Stefan Lindgren är projektledare för EQ11. Han förklarar att utvärderingens syfte är att hitta bra exempel på arbetsmetoder som finns inom universitetet och lyfta fram deras framgångskoncept.
Vad kan den enskilda studenten förvänta sig av EQ11?
– Det kan röra sig om allt möjligt. Från det mest övergripande, såsom att se över resursstyrningssystemen, till att faktiskt bryta upp gamla undervisnings- och examinationsmetoder som baserar sig på slentrian och tradition.
En annan central punkt i EQ11 är att undervisningen ska få en starkare forskningsanknytning.
– Det handlar om att man inte bara ska få lyssna på någon professor någon gång per år, utan att den egna utbildningen och examinationen ska vara utvecklande, inte upprepande. Det är en bas för allt vetenskapligt arbete som kanske inte har etablerats överallt, säger Stefan Lindgren.
Svårt mäta kvalitet
Mycket av EQ11 är på planeringsstadiet och Stefan Lindgren betonar att det fortfarande är öppet för diskussion.
– Det första vi ska ta tag i är kvalitetsbegreppet som är centralt för hur man ska värdera utbildningarna. Inom RQ08, som var inriktat på forskning, fanns det redan vissa indikatorer som man kunde utgå ifrån. Men inom den vanliga utbildningen är det svårare att formulera vad begreppet kvalitet innebär, säger Stefan Lindgren.
En av metoderna som har diskuterats för att mäta kvaliteten är att låta oberoende granskare se över studenternas examensarbeten. Ett tillvägagångssätt som Lus ordförande Christian Stråhlman, ställer sig frågande till:
– Att mäta enbart examinationsarbeten som representativt urval blir lätt fel, dess vikt växlar mycket över de olika utbildningarna. På vissa utbildningar är examensarbeten en bra indikator, på andra inte.
Långsiktigt arbete
Alla är emellertid inte lika positiva till EQ11. Röster har höjts om att utvärderingen inte skulle blir representativ då den genomförs i en lågkonjunktur. Stefan Lindgren menar att det inte kommer spela någon roll.
– Utvecklingsarbete är långsiktigt och måste pågå kontinuerligt oberoende av konjunkturcyklerna, säger han.
På institutionerna har det även funnits en oro för att utvärderingen kan leda till dubbelarbete. I vår startar Högskoleverket, HSV, sitt nya kvalitetsutvärderingssystem som därmed sammanfaller med EQ11. Prorektor Eva Åkesson menar dock att HSV:s utvärdering kommer att fokusera på att kontrollera, medan EQ11 vill utveckla.
– Vi ska se till att en kollision inte sker, det finns en liten risk för att det kan bli liknande frågor i exempelvis självutvärderingen. Men om detta händer har EQ11 misslyckats.
Foto: Jonas Jacobson