Under två timmar kunde publiken drömma sig bort på Ordkonsts litterära scen, Poeternas Estrad. På scen stod bland annat den hyllade poeten Johan Jönson.
Under temat intermedialitet, samspelet mellan medier såsom text och ljud, fick kvällens uppträdanden brotta sig fram på den litterära scenen. Uppläsningar ur noveller varvades med poesi och musik. Publiken fick bland annat följa med till det ihoptvinnade livet hos två äldre kvinnor som gemensamt skapar sina drömmar, när författaren Lina Woolf stod på scen.Â
Oljud och improvisation
Tillsammans med poeterna Linus Gårdfeldt och Carola Mikaelsson fyllde Lina Woolf scenen med verk från sina alster. Innan pausen steg även Peter Henning upp på scenen för att framföra ett verk som både skrämde och charmade publiken. Med noise och improvisation skapades en blandning av högfrekventa, irriterande, låga och intensiva ljud. Vissa i publiken reagerade genom att hålla för öronen, medan andra visslade med till hans verk.Â
Ond död
Kvällens huvudakt var Johan Jönson, prisbelönt poet som bland annat vann Aftonbladets litteraturpris och nominerades till Nordiska rådets litteraturpris förra året. Hans senaste bok Efter Arbetschemat är ett 800 sidors ihopkok av flera bokidéer, enligt Johans egna utsago. Han klev in i sitt verk och berättade med en torr stämma om mekaniska rörelser och arbetarsituationer med ett precist ordalag som fångade publikens uppmärksamhet.
– Jag brukar försöka koppla så mycket som jag kan till det aktuella temat. Visst, min tolkning blir kanske obegriplig och lite jobbigt att lyssna på, men det skiter jag i, sa Johan Jönson leende och fortsatte:
– Men förhoppningsvis vaggas publiken in i ett meditativt stadium där jag kan berätta vidare fritt.
Foto: James Jones Huang