Är det bra med reklamfinansierad kurslitteratur?

- in Nyheter
@Lundagård

På några av universitetets institutioner finns numera reklamfinansierad kurslitteratur från bland annat Studentia.se.

Litteraturen är gratis och finns att ladda ned i pdf-format. Anledningen till att den kan vara gratis är för att kompendierna har reklam på var tredje sida.

Enkat1Det tycker Pontus Hansson, studierektor på nationalekonomiska institutionen, är bra.

– Det kan vara bra som ett komplement till de ordinarie kursböckerna. Studenter tenderar att efterfråga billig litteratur och detta är ju gratis. Men det är viktigt att kvalitén upprätthålls. Det akademiska innehållet får absolut inte påverkas.

Ser du några som helst problem med att litteraturen är reklamfinansierad?

– Den reklamfinansierade litteratur som jag känner till förmedlar ämnet i starkt koncentrerad form. Det kan innebära problem om studenterna bara läser den för att klara tentan och därmed kringgår de djupare diskussionerna och resonemangen. Men det handlar mer om sättet att framställa innehållet än om boken är reklamfinansierad eller inte.

Måns Svensson
Måns Svensson

Måns Svensson, studierektor på Arbetsmiljöhögskolan, tycker inte att reklam i kurslitteraturen är någon bra idé.
– Spontant tycker jag att det är en dum idé. Reklam i litteraturen blir ett störande inslag i det man ska ta till sig som student. Det blir lite som ett löjets skimmer över den verksamhet som vi håller på med. Jag kan inte undvika att tänka: varför ska det inte finnas reklamfinansierade föreläsningar då också? Nej, det låter inte seriöst. Studenterna lever i en reklamindränkt verklighet som det är. Det är skönt att det finns vissa inslag som inte är indränkta. Det är en tråkig utveckling om det går åt det hållet.

Kurslitteratur är ofta dyr, kan inte detta vara ett alternativ?

– Priserna är något man borde se över. Men det bör finnas andra alternativ än att böckerna ska vara nerlusade med reklam.

Text: Matilda Lundahl