Twittrande forskare och bloggar som marknadsföring. Är sociala medier verkligen framtiden för Lunds universitet? Under fredagsförmiddagen fick universitetets kommunikationsansvariga en lektion i sociala medier av PM Nilsson, före detta Lundagårdsredaktör och grundare av den läsarbaserade debattsidan Newsmill.
Seminariet var det andra i en serie, som syftar till att hitta nya vägar för universitetet att synliggöra sig för allmänheten.
Lösningen är att acceptera den utveckling mot subjektivitet och personliga berättelser som de sociala medierna verkar leda till, menade PM Nilsson. Fenomen som Facebook, Twitter och bloggosfären har förändrat medielandskapet oåterkalleligt. Den traditionella journalistikens roll blir allt snävare när läsarna kan hitta de egna berättelserna från allt ifrån politiker till brottsoffer. Det är dags att även forskarna tar steget ut i självberättandets ljus, enligt PM Nilsson
– Forskartraditionen är inte hierarkisk. Universitetet är egentligen ett kollektiv av starka enskilda individer som tycker och tänker, sade han.
Samtidigt uttrycktes under seminariet en oro för vad som händer när universitetet ska representeras i det gränsland mellan privat och offentligt som sociala medier är.
– Man ska ha samma frihet att uttala sig digitalt som man annars har, menade PM Nilsson och fortsatte:
– Jag tror att man är ute på hal is om forskare börjar känna att de ska tänka på universitetets varumärke.
Hjälp ”silverhannarna” blogga
Men hur gör man då universitetet mer synligt på webben? PM Nilsson tipsade om symbolvärdet i att locka ut vad han kallar ”silverhannar”, äldre duktiga forskare, på nätet.
– Då behövs hjälp att starta upp konton, lägga upp bilder och så vidare. En bloggjour vore en idé. Den vanligaste anledningen till att folk slutar är att de ger upp inför det tekniska.
En annan fråga som kom upp var den debatt som följt på Sydsvenskans artikel om hur studentbloggare vid service management-utbildningen i Helsingborg förbjudits att skriva om politik. PM Nilsson menade att kritiken beror på ett tankefel.
– Det finns en tanke om att man bryter mot tryckfriheten genom att inte publicera allt. Men det är universitetet som ansvarar för bloggen och naturligtvis är det universitetet som bestämmer vilka regler som gäller där.
Måste bli snabbare på nätet
John Wedderburn, projektledare för webbutvecklingen vid Lunds universitet, var tankfull efter seminariet.
– Det finns mycket oro kring hur vi ska hamna i det digitala landskapet. Vi måste bli snabbare på att kommentera nyheter på nätet, som den om bloggreglerna i Helsingborg. Vi behöver någon officiell representant över webben, som känner att den kan svara för universitetet.
Samtidigt saknade han de ytterst ansvariga vid dagens seminarium.
– Det är synd att det inte är fler ledare eller prefekter här.
Foto: James Jones Huang