Var tjugonde student vid Lunds universitet hoppar av sin utbildning och 14 av de 20 program med högst avbrottsfrekvens återfinns på LTH, Lunds tekniska högskola. Det visar Lundagårds granskning av universitetets programutbildningar.
Lundagård har undersökt antalet studieavbrott på Lunds universitets samtliga program under 2009. Antalet studieavbrott har jämförts med antalet registrerade studenter vid varje program.
Resultaten visar att 14 av de 20 utbildningsprogrammen med högst frekvens av studieavbrott återfinns på LTH. 12 av programmen är ingenjörsprogram.
Att studenter vet för lite om utbildningars innehåll och vad de leder till tror Malin Bang, studievägledare på Gamla kirurgen, är de vanligaste anledningarna till att de hamnar fel.
– Det händer att studenter inser att deras utbildning leder till jobb som de inte är intresserade av, även om de gillar ämnet, säger Malin Bang.
Studenter måste bli aktiv
Hon berättar att många av de teknologstudenter som besöker dem inte har förstått hur mycket matematik och fysik utbildningarna faktiskt innehåller.
Är informationen om utbildningarna tillräcklig?
– Det finns mycket information att få om utbildningarna, både hos studievägledare och via universitetets webbsidor, men studenter måste själva bli mer aktiva i att söka den, säger Malin Bang.
Lundagård har pratat med flera utbildningsansvariga som påpekar att många av studenterna som avbryter sina studier byter till andra program. De tycker att det är positivt att studenter kan byta mellan programmen om de inte trivs.
Matten kan bli en chock
En som delar deras åsikt är Christian Nilsson, ordförande för Teknologkåren. Han berättar att i de uppföljningar som görs av studieavbrotten på LTH har de sett att många byter mellan olika teknologiska program.
– Ofta kommer studenter inte på vad de vill göra förrän de kommer till universitetet och då är det bra att de har friheten att byta. Många av LTH:s program har liknande kursupplägg de första terminerna vilket gör det enkelt att hoppa mellan dem, säger Christian Nilsson.
En annan förklaring kan enligt Christian Nilsson vara att det är stor skillnad mellan att studera naturämnen på gymnasiet och att läsa på en teknisk högskola. Han berättar att både Teknologkåren och LTH försöker nå ut med mycket information men att det är svårt att förklara hur undervisningen ser ut innan studenterna kommer till högskolan. Ämnesområdet är delvis annorlunda och skiljer sig från studenternas förväntningar.
– Tempot är mycket högre och till exempel matten är svår. Många av våra studenter är väldigt duktiga på matte och var bäst i klassen på gymnasiet. När de börjar här möter de en helt annan nivå vilket kan bli en chock för dem, säger Christian Nilsson.
LTH ofta andraval
Anders Axelsson, rektor på LTH, tror att låga antagningspoäng i förhållande till studiebördan kan vara en anledning till att en del av teknologprogrammen har många studieavbrott.
– Utbildningar med höga antagningspoäng som till exempel läkar- och psykologprogrammet, som studenterna måste kämpa för att komma in på, har naturligt färre avbrott. I de undersökningar vi gör har vi sett att särskilt läkarprogrammet tar många av våra studenter, som har kommit in på LTH via sitt andrahandsval.
Satsar på stöd
Anders Axelsson säger också att den svåra matematiken och underkända tentor kan vara en annan förklaring till att studenter avbryter sina studier men påpekar att LTH lägger ner stor möda på att hjälpa sina studenter.
Programmet Supplemental Instruction, SI, ska motverka avhopp och hjälpa förstaårsstudenter att klara tentorna. Äldre studenter fungerar som mentorer och håller räknestugor med de nya studenterna.
– De som har gått på SI-möten brukar klara tentorna bättre än genomsnittet, säger Anders Axelsson.
Läs mer
Han blev polis efter 5,5 års kemistudier