Det är svårare än någonsin att få ett hyreskontrakt hos AF Bostäder. Men de som redan bor där är nöjdare än på länge. Det visar en enkät som gått ut till drygt 2 000 studenter.
Bovärdarna är trevliga och hjälpsamma, servicen är bra och informationsspridningen fungerar väl. Det tycker de studenter som hyr lägenhet av AF Bostäder, AFB. De är så nöjda att nästan alla skulle rekommendera andra att hyra av bolaget. Det är i alla fall vad som framgår av en stor enkät som AFB skickat ut till 2 300 hyresgäster. Allra nöjdast är de som bor i Klosterängen.
– Det är ett väldigt bra resultat och det är oerhört glädjande, säger AFB:s vd Rolf Svensson.
Internettjänster bidrar
De nöjda hyresgästerna är ett resultat av idogt arbete, menar Rolf Svensson.
– Vi har rustat upp en stor del av våra 60-talsbostäder och områdena runtomkring våra byggnader. Vi har också arbetat målmedvetet med att förbättra våra rutiner och vårt informationsarbete.
Att många praktiska detaljer kan skötas på internet bidrar sannolikt också till resultatet.
– Vi erbjuder bland annat möjligheten att göra felanmälningar på internet. Det är ganska ovanligt, säger Rolf Svensson.
Liknande enkäter har skickats ut till åtta andra stora studentbostadsföretag runtom i Sverige. AFB står sig väl i den nationella konkurrensen. Rolf Svensson tror att är mycket tack vare den väl utbyggda internetservicen.
– Vi ligger längre fram än många andra.
Klagande missnöjda
Men AFB får också en del ris. Omkring en tredjedel av de som klagat på sitt boende är enligt enkäten missnöjda med hur klagomålet har hanterats.
– När man klagar så är det ju i grunden så att det är någonting man inte är nöjd med. Då gäller det för oss att vända den negativa inställningen, och det är inte lätt, säger Rolf Svensson.
De klagande är framförallt missnöjda med boendestandarden och störningar från omgivningen.
– Det kan handla om att man störs när vi renoverar, och det gör vi allt för att minimera. Men det kan också handla om störningar från en fest i lägenheten bredvid, och det har vi svårare att göra något åt, säger Rolf Svensson.
De svarande lyfter fram hyrorna som den enskilt mest negativa sidan av AF Bostäders verksamhet. Ungefär hälften av de som besvarat enkäten tycker att hyran är för hög.
– Det är betydligt färre än förra året, men man är väl aldrig helt nöjd med sin hyra, säger Rolf Svensson.