Sociala medier kan spräcka Lundabubblan

Lunds studentliv är inte alls så punschdoftande och likriktat som många tror. I stället är det en kittel av kreativitet, mångfald och entusiasm. Sociala medier ger studentaktiva möjligheten att visa upp denna rikedom. Den chansen borde fler ta, skriver Erik Neppelberg.

I’m at Universitetsbiblioteket in Lund: http://gowal.la/c/2xz1P?137.

Sociala medier har skapat ett nytt transparent samhälle där alla kan, om de vill, berätta allt om sig själv för alla.

Gå upp, twittra om vad du äter, cykla till Språk- och litteraturcentrum, checka in på ett geocommunity så som Gowalla eller Foursquare så att alla dina kompisar vet var du är.

Bambusa föreläsningen så att att dina polare som slöar hemma även kan följa med. Uppdatera din Facebookstatus.

Men är det inte dags att ta sociala medier från personlig till studentorganisationsnivå?

I våras genomförde vi i Lundakarnevalen ett projekt kallat Lundakarnevalen lajv.

55 karnevalister fick varsin kameramobil och med denna en uppgift: Att filma och fota allt som hände bakom kulisserna.

Detta material geotaggades sedan på en karta över Lundagård på karnevalens hemsida och när dagarna var över hade mer än 1 700 filmer och 800 bilder laddats upp för allmän beskådning.

Det drygt 5 000 studenter skapar tillsammans under en karnevalsvår är fantastiskt och vad jag skulle vilja kalla det bästa av Lunds studentliv.

Det byggs tågvagnar, reses tält, planeras transporter, skrivs manus, sys kläder, grävs ner kablar och mycket mer.

Men det är kanske inte alla som vet om det.

55 personer, fördelade på 30 sektioner, gav en bred bild om vad som pågick.

Kvaliteten varierade såklart, men syftet, att visa det fantastiska ideella arbete som utfördes är inte bara bra i den bemärkelsen att de som inte är engagerade i karnevalen själva får ta del av skapandeprocessen och känner sig mer delaktiga.

Det kan även slå hål på myter såsom att karnevalen endast är en studentikos bubbla för punschdrickande, konservativa överliggare.

Dessa överliggare är naturligtvis också välkomna att engagera sig i karnevalen men de är inte på något sätt representativa för alla karnevalister, som i grova drag är en spegling av Lunds hela studentliv med allt från ekonomer till teknologer till filosofer till arkitekter.

Vissa gillar punsch, andra inte.

Min uppmaning är därför som följer: Varför inte blogga om hur det egentligen går till när man förbereder en bal på AF-borgen, skapa en Facebooksida för ert kårpresidium, twittra om hur redigeringen av senaste Lundagård framskrider eller Bambusa från dekorbyggandet inför en spexföreställning?

Använd sociala medier för att beskriva för de som är utanför vad man skulle kunna kalla en bubbla, vad som finns innanför.

Denna bubbla består förmodligen av en otrolig process fylld av kreativitet, entreprenörskap och gemenskap som gott kan visas upp för omvärlden.

Samtidigt kan myter och förutfattade meningar motbevisas vilket stärker det ideella studentengagemangets ställning.

Genom sociala medier kan vi tillsammans göra studentlivet till en öppen bubbla.