På Maskinsektionens novischfest blev en gäst så kraftigt berusad att hon fick bäras ut och en entrévärd drack starköl stamtidigt som han kontrollerade legitimationer.
Nu kritiseras Maskinsektionen av kommunens tillståndsenhet.
Men på de stora hela är kommunen ändå nöjd.
– Det har skett en stor förbättring de senaste tre, fyra åren, säger tillståndschef Annika Landfors.
I augusti hade Maskinsektion vid LTH en novischfest som besöktes av Lunds kommuns tillståndsenhet.
Inspektörerna såg bland annat en ung tjej som var så berusad att hon fick bäras ut.
Vid entrén stod en kille och drack starköl samtidigt som han kontrollerade legitimation på dem som var på väg in.
Dessutom var en utrymningsväg blockerad av en vattenbar och gästerna i kön drack alkohol, vilket inte är tillåtet.
I den efterföljande rapporten bedömer dock inte tillståndschef Annika Landfors att misstagen är så allvarliga att det kan bli aktuellt att varna sektionen.
Miss att släppa in berusad
Annika Landfors menar att det är ovanligt med anmärkningar gällande nykterhet och att nykterheten inne i festlokalen var utan anmärkning.
Det håller Niclas Hanson, sexmästare och serveringsansvarig på Maskinsektionen, med om.
– Det är inte vanligt att det händer. Det var mycket nytt folk, många släpptes in samtidigt och många unga kanske inte riktigt vet exakt hur mycket alkohol de tål. Det var en miss från vår sida att släppa in gästen, men två faddrar tog hand om henne och såg till att hon kom till rätta, berättar han.
Enligt Niclas Hanson följde de även upp händelsen dagen därpå med hjälp av de kontaktuppgifter till nya medlemmar som de har tillgång till.
Skyltar om regler behövs
I rapporten påpekades även att verksamheten behövde arbeta med sina regler då många drack alkohol i kön.
Ordningen i kön kan enligt Annika Landfors förbättras genom att man sätter upp skyltar, informerar på hemsidan och placerar ut tydliga sopkärl där entrévärdar och gäster kan kasta den medhavda alkoholen.
– Det gäller att vara tydlig mot gästerna och ha en alkoholpolicy i organisationen. Med ett bra kösystem vinner man tid eftersom man lättare kan göra en rättvis bedömning av gästen och slipper avvisa den där inne. Efter ett tag kommer gästerna att lära sig reglerna om man sänder ett tydligt budskap, säger hon.
Niclas Hanson håller med om att tydliga skyltar behöver sättas upp och att de skulle kunna ha en värd som tar hand om gästerna i kön.
– Vid sådana här fester där många gäster är nya är det kanske svårt att veta vilka regler som gäller i Lund och för vår verksamhet. Vi hade sopkärl i kön, men tyvärr för dålig belysning så de syntes inte så bra.
Lätt att åtgärda
En anmärkning som var enkel att åtgärda var den vattenbar som placerats så att en utrymningsväg blivit för smal.
– Vi vände bara på bordet som den stod på, sen var det lugnt, säger Niclas Hanson.
Han är trots kritiken väldigt nöjd med novischfesten och tyckte att gästerna uppskattade den.
– Vi vill hela tiden förbättra vår verksamhet. De anmärkningar vi får skriver vi ner i ett testamente till efterträdare, och försöker hela tiden hålla en god kontakt med tillståndsenheten.
En viktig del av arbetet är de studentutbildningar som tillståndsenheten håller i, och att verksamheterna besökts ofta så att det känns konstigt när inspektörerna är där.
– Det har skett en stor förbättring de senaste tre, fyra åren och studentverksamheterna sköter sig jättebra, Säger Annika Landfors.
Minst ett besök om året
Kommunens tillståndsenhet har som mål att alla verksamheter med serveringstillstånd ska besökas minst en gång om året, men det kan komma att bli fler om behovet finns.
– Med en ung publik, dans och utökad serveringstid kan det normalt bli två till tre besök per år, men upplever vi att det finns problem kan vi lägga in fler återbesök, säger Annika Landfors.
Hittills denna termin har tillståndsenheten även gjort ett besök på en novischfest vid Malmö Nation och vid Tornanationernas novischfest som hölls i AF-borgen, vilka båda överlag var välorganiserade och utan överserverade gäster.
Annika Landfors påpekar att festerna oftast fungerar väldigt bra.
– Vi tror stenhårt på att det beror på att vi har en öppen dialog med studenterna och att de själva söker upp oss och pratar om hur de ska lägga upp sin servering. Det är viktigt att fokusera på det förebyggande arbetet för att minska de akuta problemen, säger hon.