Barack Obama gjorde succé när han inför valet 2008 använde sig av sociala medier för att nå ut till väljarna. Nu har trenden kommit till Lund.
På onsdagskvällen väljer Östgöta nation ny kurator. Alla kandidater till posten har kampanjat på Facebook.
–Det är ett effektivt sätt att nå ut, säger kuratorsaspiranten Boris Damljanovic.
I år är det tre kandidater som slåss om den eftertraktade kuratorsposten på Östgöta nation.
Inför valet har de alla använt sig av sociala medier för att tidigt kunna framföra sitt budskap. Boris Damjlanovic, som kandiderar mot Simon Berg och Carl-Johan Hallerström, förklarar att det var den nuvarande kuratorn Per Delden som skapade trenden att använda sig av bland annat Facebook för att nå ut.
– Han var i Kanada terminen då han blev vald, så han var ju tvungen att använda sig av sociala medier för att låta nationsmedlemmarna veta att han kandiderade, säger Boris Damljanovic.
Lätt att nå ut
Han menar att metoden blivit populär eftersom det är ett enkelt sätt att synas och göra sin röst hörd. På Facecbook-sidan ”Boris till Qurator 2011 på Östgöta Nation” har Boris bland annat skrivit en längre text om sig själv, där han berättar om sin bakgrund, utbildning och vision för nationen.
I sin text är han inte sen att använda sig av Östgötas mantra ”steget före”.
Han är övertygad om att det är lättare för folk att ta till sig en text än ett tal på valkvällen.
– Det är svårt att få sagt allt man vill säga när man väl står där på nationsmötet, men om nationens medlemmar har fått tillfälle att läsa ens text tidigare så vet de redan vad man står för. Det faktum att folk blir medvetna om att man kandiderar tidigt, gör dessutom att de hinner vänja sig vid tanken, säger han.
Unikt för Östgöta
Än så länge verkar Östgötas aktiva vara ganska ensamma i Lund om att använda sig av sociala medier inför nationsvalen.
Men Boris Damljanovic tror på metoden och berättar att han hela tiden försökt vara sig själv och hoppas att det ska fungera.
– Men det känns väldigt ovisst och ganska nervöst, tillägger han.
Vem som går segrande ur Facebook-striden kan du läsa om i morgon här på lundagard.se.
Du kan också följa Östgöta nations tidning Ostroskopet som twittrar direkt från nationsmötet här.