Ett examensarbete kan betyda slutet på en lång utbildning. Men det kan också innebära starten på ett nytt företag.
Cykelhjälmen Hövding kom till av frustration över en bransch som inte förnyats på 20 år. Nu har ex-jobbet blivit ett företag med kunder över hela världen.
Hängmattan i myshörnan dinglar tom. Ingen har tid att slappa i den gamla industrilokalen längst ut på piren i Frihamnen i Malmö. De första riktiga exemplaren av Hövding, den osynliga cykelhjälmen, är under tillverkning och aktiviteten är febril. Anna Haupt har nätt och jämt tid att sätta sig ner med en kopp kaffe.
Det hela började 2005, när hon och klasskompisen Terese Alstin bestämde sig för att göra sitt examensarbete i industridesign tillsammans.
– Precis samtidigt kom lagen om cykelhjälm för alla under 15 år. Det hade aldrig funkat om lagen skulle gälla alla, eftersom de flesta vuxna tycker att det är fult och opraktiskt med cykelhjälm. Bland tillverkarna har det inte hänt något på 20 år, säger hon.
Därför gav sig de två studenterna ut på stan för att fråga folk vad som kunde få dem att ändra åsikt.
– Alla svarade likadant. De ville att hjälmen skulle vara osynlig, inte förstöra frisyren och gå att matcha med resten av kläderna.
anna haupt och Terese Alstin började bolla med sin handledare. Idén om en slags ”lyckoamulett”, ett osynligt skydd som bara gav sig till känna när det verkligen behövdes, tog form. Vid terminens slut hade de skapat fem, sex olika prototyper av Hövding: halskragen som fälls ut som en airbag om man krockar eller blir påkörd.
– Vi redovisade projektet i form av en modevisning, där vi matchade Hövding med olika stilar, säger Anna Haupt.
Trots att hon och Terese Alstin från början inte alls hade tänkt utveckla den osynliga hjälmen till en riktig produkt, gick allt snabbt efter examen. När de strax efteråt fick två stora stipendier bestämde de sig.
– Det var ett erkännande och vi fattade att Hövding faktiskt skulle kunna sälja. Så det var bara att börja kontakta folk.
Tillsammans med väg- och transportinstitutet och en expert på skallskador har de sammanställt en hel databas över hur kroppen rör sig vid cykelolyckor. Hundratals olyckor har iscensatts med hjälp av krockdockor och stuntmän. Den färdiga cykelhjälmen registrerar alla rörelser och utlöses vid just rätt tillfälle.
– Det är viktigt att den inte aktiveras av att man bromsar in för snabbt eller halkar på trottoaren. Det är bara vid allvarliga tillfällen kudden fälls ut, säger Anna Haupt.
Det börjar bli sen fredagseftermiddag, men Anna Haupt fyller på sin kaffekopp och kollar mobilen medan hon går igenom kontorslandskapet. Sex år efter examensarbetet har företaget Hövding nu 13 anställda: allt från airbag-experter till matematiker, sömmerskor och elektroingenjörer. Det senaste året har Anna Haupt och Terese Alstin jobbat dag och natt. Men det har gett utdelning.
– Vi har fått massor med förbeställningar av Hövding på nätet. Folk från hela världen har hört av sig. Och vi har intervjuats av både Discovery Channel och CNN. Det var häftigt, eftersom största målet var att få vara med i TV4:s morgonsoffa, säger Anna Haupt och skrattar.