Meningarna bland studenterna gick isär: ”en bra inspirationskälla” eller en man med ”rutten kvinnosyn”.
På torsdagsförmiddagen gästade Bingo Rimér Lundaekonomernas arbetsmarknadsdagar.
Bingo Rimér är nöjd med titeln ”Från flickfotograf till helylle”, som hans föredrag fick på Karlstad universitet för en tid sedan. Och om man med ”helylle” menar ”accepterad” så får man av den fullsatta salen och ekonomistudenternas ivriga lyssnande och skratt konstatera att Rimér blivit just det. Rimér verkar till och med ha blivit lite av en ikon. I alla fall att döma av två killar som med sina mobiler fotograferar Rimér som glatt poserar och i samma veva lovar signerade exemplar av sin nya bok innan föredraget börjat.
Styra mediebruset
Att ”kapitalisera ett kontroversiellt varumärke”, det är vad Rimérs föredrag handlar om, enligt honom själv. Och exemplen hämtar Rimér från tiden då han startade upp tidningen Moore.
Detta kapitaliserande genomförs med spektakulära, kuppliknande marknadsföringsstrategier för att slå sig igenom och styra mediebruset. Något som Rimér nu vill lära ut till en sal full av ivrigra studenter.
– Det som är intressant är hur vi ökade varumärkeskännedomen runt tidningen Moore för att etablera den på marknaden. Många av er tänker ”inte den där jävla galningen” när ni bläddrar i en kvällstidning och ser Bingo Rimér dyka upp. Då förstår ni inte att jag har suttit hemma och klurat på en liten plan. Det är liksom inte att jag bara dyker upp där som gubben i lådan i en kvällstidning. Nä, nä, nä alla ni här inne har underskattat mig, säger Rimér och salen fylls av skratt från publiken.
Strategiskt utvik
Och den där planen som Rimér talar om delar han gärna med sig av. Han tar ett exempel på hur det kan gå till.
– Det börjar med att skvaller- och kvällstidningarna skriver att Bingo Rimér och en herrtidning tar över Fröken Sverige, sedan skriver tidningarna att Bingo Rimér genomför en Fröken Sverige tävling och korar en vinnare, och sen – självfallet – vi viker ut Fröken Sverige! Det är ju fullständigt genialiskt om jag för säga det själv, säger Rimér som under åren drivit och arbetat med tidningar som Slitz, Moore magazine och Playboy som enligt många är sexistiska och objektiverar kvinnor.
”Bra inspirationskälla”
Trots Rimérs kontroversiella bakgrund, eller kanske på grund av den, så verkar en majoritet av ekonomistudenterna i publiken tycka att Lundaekonomernas beslut att bjuda in honom var bra.
Omid Noghabai pluggar fastighetsföretagande vid Malmö högskola och har precis lyssnat på Rimérs föreläsning. I Noghabais ögon har Bingo Rimér vuxit från en ”sliskig fotograf” till en ”öppen och framgångsrik person”.
– Det var ett bra beslut att bjuda in Rimér. Jag visste inte så mycket om honom tidigare men nu efter föredraget tycker jag att han är en bra inspirationskälla, säger Omid Noghabai.
Amelie Winberg som pluggar marketing och brandmanegement vid Lunds universitet är av en annan åsikt.
– Jag önskar att jag och mina medstudenter tagit upp detta och ifrågasatt Rimérs ruttna kvinnosyn, säger Amelie Winberg och fortsätter:
– Samtidigt är det bra att Lundaekonomerna bjuder in någon som har en annan bakgrund än de vanliga föreläsarna.
”Inget konstigt”
– Inget konstigt att bjuda in Bingo Rimér. Det är jättebra, han har ju lyckats som businessman, säger Katja Bengtsson och Märta Lagergren som båda pluggar till civilekonom vid Lunds universitet.
En annan student som jag just talat med tycker att ni studenter borde ha ifrågasatt Rimérs kvinnosyn, delar du den åsikten?
– Nej det tycker jag inte, inte i det här forumet, säger Märta Lagergren.