Det är ingen vanlig vår i Spexlund. För första gången på över 20 år kommer tjejer att ta plats på Toddyspexarnas scen.
– Det har aldrig varit så bra stämning som nu, utbrister en spexare som av gammal tradition vill vara anonym.
Året är 1969 och fredshippies demonstrerar mot kriget i Vietnam. På andra sidan jordklotet kämpar amerikanska soldater i krigets inferno.
Mitt i detta står J. Edgar Hoover, mångårig chef för FBI. Hoover är spindeln i nätet och håller koll på alla, från kommunalpolitikerna i Burlöv till eliten i Vita Huset.
När amerikanerna skickar förstärkning till kriget sker en klassisk spexförväxling och fel soldat hamnar på fel plats. Som bäddat för en helkväll med många skratt alltså.
”Festivalkänsla blandat med FBI-kontor”
Nyskrivna J. Edgar Hoover är ett spex som bryter mot traditionerna på flera sätt. I stället för att sätta upp ett spex med kopplingar långt bakåt i historien, väljer Toddyspexarna att göra en modern föreställningen som speglar en av 1900-talets viktigaste händelser, nämligen Vietnamkriget.
– Det är en tid som är lätt att referera till. Många kommer fortfarande ihåg hur det var och vad som hände 1969, säger spexets regissör, som i likhet med skådespelarna vill vara anonym.
− Det är en utmaning för oss eftersom vi inte levde då, men många i publiken gjorde det. Till skillnad från många andra spex har publiken fortfarande koll på personerna. Jag menar, vem har egentligen koll på vilken färg Sigmund Freud ville ha på sina gardiner? fyller en av skådespelarna i.
En av fördelarna med att sätta upp ett modernt spex är att musiken fortfarande är väldigt uppskattad.
− Vi har försökt att hålla ett tidsenligt musikaliskt tema genom hela spexet, samtidigt som varje akt är musikaliskt fristående. Hela föreställningen andas festivalkänsla blandat med FBI-kontor, fortsätter regissören.
En hätsk debatt
Moderna spex i all ära, men denna Toddyvår tillhör kvinnorna. Efter många hetsiga diskussioner blev J. Edgar Hoover det toddyspex där tjejer, efter ett över 20 år långt uppehåll, tillåts dela scen med killarna.
− Det känns jättebra! Det har aldrig varit så bra stämning som nu, det pirrar i hela kroppen, utbrister en spexare förtjust.
Huruvida tjejer ska få uppträda med de manliga skådespelarna är ett ämne som gett upphov till en utdragen och tidvis hätsk debatt.
Diskussionen tog fart 2002 med en debattartikel i Lundagård, skriven av en kvinnlig toddyspexare. Hon menade att spexet var diskriminerande och maktförskjutande. Artikeln gav upphov till en spexdebatt som pågick i ett halvårs tid. När Toddynyheten kom i höstas kom diskussionen igång igen.
− Det har aldrig stått i våra stadgar att det bara får vara killar på scen, det avgörs under en årlig omröstning. Vi kallar till ett möte där hela ensemblen är delaktig i valet av regissör. Därefter är det upp till regissören att bestämma om tjejer ska tillåtas på scen, säger förmannen Jakob Lundgren och fortsätter:
− Förra året röstades det, med överväldigande majoritet, för tjejer på scen.
Vill inte bli ett prejudikat
Efter att Toddyspexarna valt att tillåta en blandad skådespelarensemble finns två könssegregerade spex kvar i Lund: Lundaspexarna och Boelspexarna.
Men trots de allmänt positiva reaktionerna så vill Jakob Lundgren inte att Toddys beslut ska symbolisera att de återstående spexen bör förändras.
– Vi vill absolut inte bli ett prejudikat. Vi ansvarar inte för vad de andra spexen gör. Vi är alla barn av vår tid och det handlar helt enkelt om att forma den generation som vi lever i.
Läs recensionen av J. Edgar Hoover på torsdag här på Lundagard.se.