David Gisselsson Nord är patolog på institutionen för laboratoriemedicin i Lund. På fredagen fick han studenternas pris för sitt sätt att undervisa. För Lundagårds Annika Skogar berättar han om sina pedagogiska knep och glädjen i att föreläsa.
”Jag har undervisat ända sedan jag själv gick på läkarlinjen 1995 och agerade mentor för tidigare terminer. Det är fantastiskt roligt att få chansen att träffa så många trevliga och nyfikna studenter. Sedan två år tillbaka är jag ansvarig för kurs i patobiologi på läkarlinjen där det handlar mycket om att förstå sjukdomar. Vad jag framförallt gillar med att undervisa är att man får så mycket svåra frågor. Det är utvecklande och jag lär mig så mycket nytt hela tiden.
Jag blev helt paff när jag fick höra att jag skulle få pris. Det är kul att bli uppskattad och jag blev verkligen jätteglad. Vad jag tror studenterna gillar med min undervisning är att jag försöker göra den så verklighetsförankrad som möjligt. Det ger motivation till att verkligen lära sig. Jag jobbar också mycket med interaktivt lärande, att engagera och problemformulera. Katalogkunskap är inte min grej. Det är också viktigt att behandla studenterna som vuxna människor och göra tydligt att det är deras ansvar att lära sig. Det skapar bra relationer.
Det kan låta lustigt men en viktig del i min undervisning tycker jag också är att utveckla en sund skepticism mot forskning inom det här området. Det är viktigt att vara kritisk. Forskningen handlar om att få fram positiva resultat för att få vidare anslag – stämmer då alltid resultaten?
Den forskning jag ägnar mig åt handlar om varför barn får cancer. De gängse teorierna om denna sjukdom funkar inte på barn. Jag var lite rädd för att jag skulle sakna ’verkligheten’ och patienterna när jag helt gick in i universitetets värld men det här är så kul att jag inte haft tid med det. ”