Inga märkbart berusade på cyklarna och inga skador som inte kunde avhjälpas med plåster. Idrottskollegiets ordförande Maximillian Bjerlöv beskriver årets Tandemstafett som en succé.
– Alla har bara varit glada hela tiden, säger han.
Ungefär två dygn efter att cyklisterna nådde fram till fontänen vid Universitetsplatsen har Idrottskollegiets ordförande Maximillian Bjerlöv hunnit vila ut.
– Jag sov nog 14 timmar efter loppet, säger han.
Bjerlöv beskriver Tandemstafetten 2011 som en succé.
– Det har varit över förväntan på alla punkter. Många har sagt att det har varit den säkerhetsmässigt bästa stafetten på många år, och alla har bara varit glada hela tiden, säger han.
Malmö nation stoppades av polis
Den höga säkerhetsnivån resulterade i att stafetten i år klarade sig utan allvarligare skador, enligt Bjerlöv
– Sjukvårdarna sa att det nästan blev långtråkigt eftersom de inte hade något att göra. De satte plåster på några cyklister, men annars skedde inga olyckor, säger han.
Även polisen var nöjd.
– De besökte festen i Falkenberg och tyckte att stämningen var god och att det verkade välorganiserat. De sa att vi är välkomna tillbaka även nästa år.
På vägen upp till Göteborg stoppades dock Malmö nations buss i en poliskontroll.
– Eftersom det var innan själva stafetten hade börjat har jag inte full koll på vad som hände, säger Maximillian Bjerlöv.
Vill ha mer vatten
Festandet i bussarna som följer de cyklande är en central del av Tandemstafetten. För att få cykla råder dock ”nolltolerans” mot berusning. Enligt Maximillian Bjerlöv fungerade denna policy bra i år.
– Vi har seriösa möten med alla Tandemgeneraler innan och påtalade vikten av att ingen som är märkbart berusad cyklar. De kontrollerade detta innan varje ny cyklist satte igång, säger han.
Förutom Tandemgeneraler som tog sin uppgift på allvar tror Maximillian Bjerlöv att det lugna förloppet är mycket tack vare funktionärerna från Idrottskollegiet, som var extra många i år.
Men allt är inte perfekt. Till Tandemstafetten 2012 hoppas Bjerlöv att möjligheterna att fylla på vatten längs vägen blir bättre.
– Det är svårt eftersom vi kör på landsvägar, men det vore önskvärt, säger han.