Karriärcoach, bröllops-koordinator och personal shopper. I allt större utsträckning växer efterfrågan på coacher som kan vägleda genom den djungel av valmöjligheter och krav som omringar oss.
I dagens samhälle ska vi ständigt vara redo att göra aktiva val samtidigt som det läggs allt större vikt vid vad andra människor tycker och tänker om oss.
– Jag tror det är en lättnad för många att få komma till en coach och säga ”hjälp mig”, säger Karin Salomonsson.
Hon är filosofie doktor i etnologi och verksam vid institutionen för kulturvetenskaper vid Lunds universitet. De senaste åren har hon drivit forskningsprojektet ”Personlig paketering”, som fokuserat på varför människor tycks ha fått ett behov av personliga tjänster.
Explosionen av coach- och rådgivningstjänster uppstod, enligt Karin Salomonsson, under 2000-talet. Plötsligt turnerade Mia Törnblom landet runt för att sprida självkänslans evangelium. Allt medan Blossom Tainton coachade människor till toppform på bästa sändningstid.
– Marknaden behövde nya sätt att expandera samtidigt som det blev ett större intresse för olika varumärken. Det räckte inte längre med att erbjuda en bra eller funktionell vara eller tjänst – den skulle erbjuda det lilla extra, säger Karin Salomonsson.
Personlig rådgivning är i sig inget nytt fenomen. I stora varuhus i USA erbjöds det redan under 1930-talet shopping-experter som då det vankades bröllop hjälpte till med allt från utstyrsel till presenter. Ett annat exempel är den stora trend som uppstod på 1970-talet då alla skulle göra en färganalys för att avgöra vilka årstidsfärger som bäst framhävde ens jag.
Från att tidigare ha varit tjänster som ansetts som en lyxvara har Karin Salomonsson i dag sett motsatta tendenser. En stor del av dem som efterfrågar personlig vägledning i dag är nödvändigtvis inte framgångsrika mätt i pengar eller karriär, utan är människor som är ute efter att känna sig tryggare och säkrare.
– Det är tråkigt att vi inte känner att vi duger, samtidigt har vi kanske skapat ett extremt bekräftelsebehov i dagens samhälle, säger hon.
Den typiska kunden är för det mesta en kvinna i yngre medelåldern. Förutom att bli sedd och lyssnad på handlar det ofta om att leva upp till samhällets ideal vad gäller skönhet, vikt och framgång, som historiskt framför allt riktats mot kvinnor. De som söker sig till en coach står ofta inför något slags vägskäl vad gäller karriär, familj eller hälsa.
Coachningsbranschen har ofta setts som ytlig, luxuös och löjlig. Karin Salomonsson har i media märkt en tendens till raljerande och detta är något som många coacher varit missnöjda med. Enligt dem själva har de många gånger hjälpt människor att bli fria från sina komplex.
– Människor som vänt sig till en coach framhåller ofta hur de uppskattat att få komma till en okänd person för att ösa ur sig om sina, mer eller mindre, stora problem utan att ha den återbetalningsplikt som finns i vänskapsrelationer.
Samtidigt finns det i dag ingen tydlig definition av begreppet coach och branschen är full utav självutnämnda vägledare, vilket kan vara en av förklaringarna till att den kan ses som oseriös.
Karin salomonsson tror att coaching-branschen har kommit för att stanna. Siar hon in i framtiden tror hon att det kan dyka upp mer personliga former av studie- och yrkesvägledare.
– Jag tycker mig märka en större ångest bland ungdomar i dag vad gäller utbildning. Att läxhjälpstjänster just nu växer kan kanske ses som en form av tidig karriärcoachning, säger hon.
En annan trend som tycks vara på uppgång är det krav som många också känner inför att bygga en image kring sin fritid. Facebook handlar exempelvis i stor utsträckning om att visa upp var man är och vad man upplever.
– Kanske kommer det dyka upp en tjänst som visar vilka klubbar man ska gå på eller vilka kulturella upplevelser man ska välja för att förstärka den bild man vill att folk ska ha om en, säger Karin Salomonsson.