”IN BURNING – IN BASHING BACK – IN BLOOMING” är en spoken word performance som redan vid titeln antyder att det handlar om starka känslor och en aktivistisk kamp för överlevnad.
Som en avslutning på de genusvetenskapliga studierna i Lund, skrev Alexander Alvina Chamberland en uppsats om våldtäktens porträttering i medier. Nu tar hen med ämnet upp på scen i föreställningen ”IN BURNING – IN BASHING BACK – IN BLOOMING”, som spelas i Lund den 14:e september.
Alexander spelar där sig själv och manus är baserat på egna upplevelser:
– Det är en personlig berättelse som inte bara handlar om våldtäkt. Det handlar om politisk kamp och att resa sig.
Chamberland intar scenen med stort självförtroende och röda klackar. Den inledande scenen består av att Alexander sjunger ”what are you afraid of” och dansar av sig sina kläder tills endast de rosarandiga kalsonger är kvar.
Föreställningen väcker inte bara starka känslor, men ställer betraktaren inför det faktum att våldtäkt kan vara våldtäkt på flera sätt: ett nej är inte nödvändigtvis våldsamt.
Det lysande agerandet och den starka scennärvaron följer hela föreställningen. Ibland är det så inlevelsefullt att jag får gåshud. I monolog följer man Alexanders väg ut från sorgen mot ilskan och sedan till återfunnen och förstärkt personlig styrka.
– Det finns ett väldigt avstånd mellan den mediala debatten, som menar att våldtäkt förstör livet, och verkligheten. Debatten måste styras av vi som har varit med om våldtäkt. Man måste äga sin egen bearbetning. Att prata om våldtäkt gör att människor känner sig mindre ensamma.
Hen suger av kapitalismen, homofobin och patriarkatet. Deras konsekvenser gestaltas som ett minimerande och förslavande av den enskilda individen.
Den sceniska karaktären är trovärdigt jordnära och kaxigt självutlämnande. Dessutom går Alexander förbannat bra på höga klackar.
I slutet av föreställningen förstår man att den queera aktivism som Alexander förespråkar är ett sätt för den drabbade att själv återta makten över sin kropp. De olika delarna i manus hade kunnat knytas närmare samman för ett tydligare budskap. Men det vägs upp av det radikalism som genomgående präglar föreställningen.
Alexander utmanar fördomar genom att mentalt identifiera sig som både man och kvinna. Därav refereringen ”hen”. – Hen slår tillbaka mot samhällets normer och vägrar ställa upp på tvåsamhet, konsumtion eller att foga sig in i hur samhället förväntar sig att man ska vara.
Spelas i Lund 14/9 19.30 på Bangatan 10a.