Sluta överleverera, dela föräldraledigheten, köp en dyr mobil, bli inte fikaansvarig. Övergången från studentliv till arbetsliv innebär ofta en övergång till helt andra spelregler. Enligt Hanna Lumikero ska du lägga din energi på de insatser som räknas.
– Man behöver till exempel sällan tala om för en man att inte vara den som fixar kaffemaskinen, säger hon.
Hanna Lumikero har tillsammans med Solveig Norberg skrivit boken Karriärhandbok för kvinnor – 200 smarta (och ibland fula) knep. Innan hon kom ut i arbetslivet studerade Hanna Lumeriko bland annat statsvetenskap och systemvetenskap vid Stockholms universitet. När hon började arbeta blev det tydligt att en skillnad mellan arbetsliv och studentliv är att du inom studentlivet på ett annat sätt vet vad du presterar.
– Har du klarat tentan så har du klarat kursen och sen kan du få antingen väl godkänt eller inte. I arbetslivet finns inga såna måttstockar. Som ny kan det därför vara svårt att avgöra vem som bestämmer eller vem som är duktig. Då går man ofta på det yttre, menar Hanna Lumikero.
– Folk tänker ”Han har kostym, han är säkert duktig och högt uppsatt”. Istället för att försöka avkoda om den här personen faktiskt levererat någonting till företaget de senaste åren.
Hon menar att den som är ny i arbetslivet lätt tror att man måste göra allt som folk ber en om och att man måste göra det genast, men att det är en missuppfattning. Tvärtom menar Hanna Lumikero att många jobb har så löst formulerade arbetsuppgifter att de i hög grad blir vad man gör dem till.
– Vad folk ser av dig är mer än den där utredningen du ska skriva. De ser hur du klär dig, om du är trevlig och om du håller vad du lovar, säger Hanna Lumikero.
Idén till boken föddes för drygt ett år sedan när Hanna Lumikero och Solveig Norberg satt och åt lunch. Hanna tittade på klockan och såg att hon var tvungen att skynda sig tillbaka till jobbet.
– Men sen tänkte jag ett steg längre, jag hade redan gjort allt jag behövde för dagen och hade mina manliga kollegor tagit långlunch en dag så skulle de aldrig berätta det för någon.
De började spinna vidare på hur plikttrogna kvinnor är i karriären och hur lite det leder till. Att det egentligen är andra saker som bildar uppfattningen om din prestation på jobbet. De kom på att de ville skriva en bok om det och sex veckor senare var den klar.
– Vi hade ju pratat om det här ämnet länge, men inte kläckt att vi ville skriva en bok om det, säger Hanna Lumikero.
Vad behöver du då lära dig för att lyckas i karriären? Hanna Lumeriko menar att det vanligaste misstaget kvinnor gör på jobbet är att inte säga nej. I boken tipsas läsaren om att göra just det, samt att skjuta på deadlines, våga fatta beslut och sluta ha dåligt samvete. Socialt ska du tacka ja till fredagsölen men undvika att bli fika- eller städansvarig. Utseendemässigt är tumregeln att alltid klä sig snäppet bättre än kollegorna. När det gäller etikett ska du vara ödmjuk utan att ta någon skit samt veta ditt eget värde utan att vare sig skryta eller förminska dig själv. Inte minst gäller detta när du ska löneförhandla.
– Om jag kostar mycket så utgår de från att jag är kompetent. De kommer att ta bättre hand om mig än om en som tjänar 20 000 kronor mindre, eftersom det kostar mer för företaget om jag är borta, säger Hanna Lumikero.
Hon tror att en fallgrop som kvinnor ofta hamnar i är att omedvetet skylta med sina sämre egenskaper. Som exempel nämner hon en föreläsning där en man och en kvinna hade gjort presentationen tillsammans. Flera gånger under föreläsningen sade kvinnan saker som ”Åh, Olle, kan inte du ta den här delen, du som är så mycket bättre än mig på att prata?”
– Det är helt onödigt att dra uppmärksamhet till det som du inte är bra på. Det visar på dåligt omdöme, inte självinsikt, menar hon.
Koncentrera dig på de viktigaste uppgifterna. Var hel och ren. Håll upp dörren för kollegorna, men ta ingen skit. Det verkar stundtals i boken som att det lättaste sättet för en kvinna att komma framåt i karriären är att hålla en låg men snygg profil. Hanna Lumeriko menar dock att det snarare handlar om att stå ut på rätt sätt.
– Det är ju lite ”Vem vinner Robinson?” Det är inte den där bröliga personen eller den som aldrig syns utan det är den där trevliga personen som är lite smart.
Hon vill poängtera att det inte är hållningen eller de röda naglarna som gör att du lyckas på jobbet.
– Ett grundantagande är ju att du är kompetent och kan ditt jobb. Resten är bara ett sätt att underlätta för dig, säger hon.
När Hanna Lumikero själv var student reflekterade hon inte nämnvärt över manligt och kvinnligt utan antog att arbetslivet var jämställt.
– Det är mer på senare år som jag har insett att kvinnor och män beter sig väldigt olika och att det typiskt kvinnliga beteendet ofta missgynnas i arbetslivet, säger hon.
Hon nämner ett exempel från boken där en manlig kollega säger att ”Om jag ser trött ut ibland så är det bara för att jag är pappa och har tre små barn hemma”. Åt detta tindrade kollegorna på ett sätt som Hanna Lumikero menar att de inte hade gjort om det hade varit en kvinna som sagt det.
– Vi har olika förutsättningar och jag tror att det är bra att förstå det,
menar hon.
Ett tips från boken är att skaffa sig manliga meriter genom att köpa en dyr telefon eller framhäva ett eventuellt sportintresse. Men är inte det att låtsas vara någon man inte är?
– Meningen är inte att låtsas vara någon du inte är, men om du har spelat basket, varför inte berätta det? Det handlar helt enkelt om att hitta ett sätt att connecta på, menar hon.
Tipsen är menade att göra det lättare för kvinnor att arbeta i ett mansdominerat arbetsliv. Genom att lära dig hur du får mest utdelning för dina insatser, hur du ser professionell ut och hur du beter dig socialt kan boken säkert uppnå målet att förebygga stress och skapa genvägar. Framgång tycks dock alltjämt mätas i hur väl du lyckas anpassa dig till en manlig norm. Men hur är det med traditionellt kvinnliga egenskaper och synsätt? Finns det inte en poäng i att slåss för att de ska vinna mark?
Hanna Lumikero menar att det aldrig kommer att fungera att börja sin karriär med att bli kvinnokämpe i en manlig arbetsmiljö.
– Då är det bättre att göra det så smidigt för dig som möjligt tills du får mer makt och börja påverka då istället, säger hon.
Så att ta med stickningen till jobbet är ingen bra idé?
– Visst kan du sticka, men om du gör det på jobbet så kan jag lova att det finns situationer där det inte kommer att gynna dig, säger hon.