Nu väntar ökade kontroller för lundacyklisterna. Men trots en hög statistik ser trafikpolisen positivt på läget.
Under 2010 bötfälldes 1046 cykelförseelser i Lund. Hittills i år ligger siffran på 875. Det vanligaste anledningen är att man saknar just lyse.
– När jag kör bil i Lund är jag rädd att köra på cyklister. Många tänker ju inte på hur de kör, säger trafikkretschef Greger Nilsson.
Den främsta anledningen till den höga statistiken är att trafikpolisens närvaro ute på gatorna har ökat. Men trafiksituationen bland cyklister har ändå förbättrats de senaste åren.
– En cykellampa ska synas från 300 meters avstånd och lysa upp vägen. Man ska tänka på att ha bra batterier i lampan.
Ett vanligt misstag som polisen stöter på är användandet av billiga endiodslampor. Trots att de egentligen är olagliga har dock polisen i Lund valt att ha överseende med det.
– Cykelbelysningen handlar om att synas. Ett bra cykelkit med lampor och reflexer behöver inte kosta mer än 100 kronor.
Greger Nilsson verkar glad när Lundagård ringer. Han ser intervjun som ett ypperligt tillfälle att informera om vad som gäller för cyklister i höstmörkret.
– Jättemånga utlandsstuderande åker fast, de påstår att de inte fått information om trafikreglerna när de har kommit hit. Kan ni inte ha med artikeln på engelska Lundagård också?
Men Greger Nilsson poängterar att det inte bara är studenter som bryter mot trafikreglerna. Många vuxna som cyklar på universitetsområdet bryter mot reglerna. Antagligen är det skolans lärare, tror Greger.
Trafikpolisen håller ett vakande öga över dig och din cykel en till två kvällar i veckan fram till jul. De är ute två timmar per pass och håller till på olika ställen varje gång.