Efter vårens problem med sökmotorn Libhub kommer ersättaren Summon, som ska återupprätta bibliotekets anseende. Ändå riskerar lösningen att bli kortvarig, samtidigt som studenterna får ställa om sitt eget material själva.
Historien är välkänd. I januari ersattes bibliotekens sökverktyg Elin av Libhub, ett nytt program som både blev dyrt och bristfälligt. Bland annat uppmärksammandes att en tredjedel av allt sökbart material föll bort. En katastrofal uppdatering som bland annat ledde till att universitetsbibliotekarien fick avgå, samtidigt som det utlovades en ny bättre sökmotor till årsskiftet.
Nu har arbetet börjat för att återupprätta bibliotekens anseende. En ny chef ska rekryteras, och en ny sökmotor har köpts in.
Men efter en lång upphandlingsprocess med bland annat bristfälliga anbud och överklagande från intresserade parter, fick biblioteksledningen välja en nödlösning. Istället för att kunna teckna ett permanent avtal med en sökmotorsleverantör, fick universitetet lösa frågan med en temporär snabbupphandling.
– Vi hade en stor upphandling igång som fick avbrytas. Förhoppningen var ett längre kontrakt, men nu blir det ett kortare, säger Maria Johnsson i styrgruppen och bibliotekschef vid LTH .
Lösningen blev ett ettårskontrakt med Summon, som redan finns i drift hos bland annat Chalmers i Göteborg. Men bytet kommer inte att gå helt smärtfritt för användarna. Studenter som är intresserade av att behålla sitt sparade material måste själva exportera det till den nya databasen.
– Jag rekommenderar alla att exportera sina sparade länkar och referenser till ett referenshanteringssystem, säger Maria Johnsson. (se faktaruta)
Många gamla studenter vill ha tillbaka Elin, men det är inget alternativ.
– Kompetensen för att driva både Libhub och Elin var bundet till en och samma person, och han försvann från universitetet. Detta är något som vi får ta lärdom av. Sådana här situationer ska inte behöva uppstå i framtiden, säger Maria Johnsson.
Efter 2011 års kaos finns en förhoppning att det nya systemet ska kunna tillfredsställa studenterna.
– Gränssnittet är snabbt och det täcker upp mer information än Libhub. Det kommer att se lite annorlunda ut, men förhoppningsvis blir användarna nöjda. Att användarna känner en pålitlighet för systemet är jätteviktigt, säger Maria Johnsson.
Men till nästa år får alltså den offentliga upphandlingen börja om igen.
– Risken finns att något annat alternativ vinner förhandlingarna då och att Summon faller bort, säger Simon Wetterling, ordförande för studentkårssamarbetet Lus.
– Den risken finns alltid, säger Maria Johnsson.
– Nu får vi börja om från början, säger Simon Wetterling.