Fler och fler intresserar sig för mode som fenomen och bransch. Det har utvecklats till att handla om mer än bara kläder, och är ständigt närvarande i form av teknik, smink och identitet. Modet tar nu steget in i den akademiska världen.
Det är ont om sittplatser i sal E421 på Campus Helsingborgs fjärde våning. Medelåldern ökar ju längre bak i salen man kommer. Längst fram sitter studenter, lite längre bak lärare. De följer nyfiket redovisningen om modehusens anpassning till olika trender.
Kortklippta nackar och traditionella hästsvansar blandas med röda sjalar och pälskragar. Studenten som har ordet börjar känna av publikens blickar. Plötsligt stannar hon, börjar leta efter orden. Hon tar ny sats, men hittar inte rätt och stannar av efter en halv mening. Vänsterarmen dödsrycker lite, men hittar tillbaka till sin trygga position strax under högerarmens armhåla.
De andra gruppmedlemmarna drar igång en reklamfilm som illustrerar olika trender och hon drar sig tillbaka till dunklet bakom projektorduken. Långa, kantiga kvinnor i färgglada kreationer dansar förbi på duken. Föredraget avslutas. En medelålders kvinna gör sitt bästa för att överrösta sorlet och applåderna i salen för att ta reda på hur många som tänker stanna kvar på kaffe och fika. Alla utom ett fåtal räcker upp handen.
Redovisningen utgör slutspurten för 30-poängskursen i modevetenskap som efter ett år har resulterat i skapandet av ett kandidatprogram som börjar höstterminen 2012. Karin Salomonsson är prefekt vid institutionen för kulturvetenskaper och är en av initiativtagarna till programmet. Hon menar att utbildningen är en nödvändighet för framtiden och att det redan har börjat satsas mer inom området.
− När fler och fler intresserar sig för och jobbar med mode är det självklart viktigt att utforska området. Vad är det för något? Varför är det viktigt? Det som har en stor betydelse för människor i vardagslivet har också en självklar plats i akademin, säger Karin Salomonsson.
22-åriga sofie löw och Louise Yxklinten återvänder till sina platser efter att ha redovisat sitt projektarbete. De har erfarenhet av att jobba i butik och tycker det är viktigt att kunna sitt område. Båda säger att utbildningen kommer ge dem fler karriärsmöjligheter. Med större kunskap är man till större hjälp för kunden. Det är viktigt att skapa sig en egen bild och inte låta modemagasinen bestämma. De säger att mode på inget sätt är begränsat till bara kläder utan finns överallt.
− Vi hade en lärare nu under hösten som bad oss säga något som inte hade med mode att göra. Hela tavlan fylldes med begrepp som alla kunde knytas an till mode på ett eller annat vis, säger Sofie Löw.
Under utbildningen får man lära sig att smink, inredning och identitet är exempel på mode. Det handlar mer om bakomliggande faktorer än föremålet i sig. Vad det är som gör att man vill klä sig på ett visst sätt och hur en trend skapas är frågor som en modevetare förväntas kunna besvara. Förståelsen för tidigare trender och kulturella skillnader avgör om en trend blir succé eller fiasko.
− Det kan bli fruktansvärt fel om man inte tänker efter. Nu finns det ett nazi-mode i Japan där folk har hakkors på sina kläder. Det kanske inte hade varit helt lätt att lansera i västvärlden, säger Louise Yxklinten.
Fikavagnen rullar in med vetekrans och kaffe. Åhörarna trängs och kaffebrödet flyttas snabbt från uppläggningsfat till tuggande mun. Folkhopen skingras och ett flertal människor lämnar salen i takt med att mängden vetekrans minskar. En blåklädd kvinna med grått, krulligt hår uppmanar alla som är intresserade av programmet att räcka upp handen. Flertalet av de som är kvar i salen sticker upp handen i luften.
En av händerna skiljer sig från de andra. Den är av en något grövre och hårigare karaktär och sitter fast på Oskar Karlsson, 20, en av få närvarande killar. Hans förväntningar på utbildningen är höga och han tror att den sneda könsfördelningen kommer göra honom attraktiv på arbetsmarknaden. Det är bara han och tre killar till som har läst kursen i modevetenskap den här terminen.
− Mode har varit väldigt feminint men nu riktas produkter som krämer och smink också till män. Då blir intresset större och könsfördelningen kommer jämnas ut, säger Oskar Karlsson.
Trendanalys kommer att ingå som ett moment i programmet, något som Oskar Karlsson uppskattar och gärna hade arbetat med i framtiden.
− Det är viktigt att veta hur länge en trend håller och var den börjar. Om man vet vem, eller vad, som sätter en trend kan man som inköpare vara ett steg före.
Kvardröjande studenter inleder en filosofisk diskussion kring vad utbildningen egentligen är bra för.
De som inte deltar i diskussionen har redan tagit på sig ytterkläderna och skruvar på sig. Fikavagnen är länsad och utkörd.
Text och foto Gustaf Widegård