Bernt Nilsson, professor i kemiteknik, är en av två universitetslärare som har tilldelats utmärkelsen Studenternas pris för utmärkta lärarinsatser. Trots att han bara undervisar åtta timmar i veckan.
– Om jag fick bestämma så skulle jag undervisa mer. Det är så otroligt roligt!
Vad är lantanoider, frågar jag försiktigt.
På mindre är en sekund har Bernt Nilsson hoppat upp ur sin stol och med ett leende på läpparna pekar han på ett utskrivet A4 över det periodiska systemet.
– Här, du ser den här raden som är under själva det stora systemet. Där, den övre raden. Det är lantanoider, säger han nöjt, det är om dem jag håller på att forska just nu.
Han har lärt ut någonting nytt och hans ögon glimmar av lycka.
Bernt Nilsson har ett enkelt recept på sin högt uppskattade lärarform. Genom att skapa glädje, uppmuntra till samarbete och ge intellektuella utmaningar har Bernt Nilsson ett pedagogiskt framgångsrecept.
Utmärkelsen är ett tydligt tecken på detta. Och det från en professor som bara ägnar sig åt undervisning till 20 procent och resten av tiden åt forskning inom reglerarteknik.
– Det är främst två saker jag fokuserar på – engagemang och närvaro. I en kurs som jag leder börjar eleverna klockan 08.15 under senhösten när det är ruggigt och kallt. Jag måste konkurrera med en varm och skön säng.
Det vid dessa tillfällen han plockar in andra delen i sin pedagogiska mall – närvaron. Då riktar Bernt Nilsson blicken mot sig själv och strävar efter ständig förnyelse. Det finns inte någon mening med att lära ut någonting som han själv inte tycker är roligt. Dessutom måste det till en gnutta frustration för att det hela skall gå hem.
– Jag strävar hela tiden att ställa studenterna inför olika utmaningar. Jag vill inte göra en uppgift för lätt eller för svår. Däremot ska den vara tillräckligt klurig att studenten får en positiv frustration och därmed sporras att klara av den.
Under sina snart 15 år som professor i kemiteknik har Bernt Nilsson lärt känna sina studenter. Ett av hans nyckelord är personlighetsutvecklig. Han har identifierat många olika karaktärstyper. Vi har den som tar till sig information genom att lyssna, en annan genom att diskutera, en tredje genom det välkända talesättet ”öving ger färdighet” och en fjärde genom att sitta tyst och reflektera.
– Om jag fick bestämma så skulle jag undervisa mer. Det är så otroligt roligt!