Studentlivssamarbetet tappar potentiella medlemmar. 500 varje termin enligt egna beräkningar. Men med 200 000 kronor från universitetet ska de nu nå ut till fler inför nästa termin.
Banderoller i Lundagårdsparken, reklam på pågatågen, och mobilapplikation.
Med en större budget och en extra projektanställd kommunikatör under sommaren ska Studentlund rycka upp sig inför nästa termin.
– Vi vill nå ut till fler och visa på att Studentlund innehåller mer än vad man först kan tro, säger Akademiska föreningens kommunikationschef Rachelle Lacharité.
För att kunna genomföra satsningen har samarbetet mellan nationer, kårer och Akademiska föreningen ansökt om 200 000 kronor extra ur universitets budget.
Varför behöver ni satsa på detta?
– Enligt våra egna beräkningar så tappar vi runt 500 potentiella medlemmar varje termin, och vi tror att det bland annat beror på att vi inte informerar tillräckligt om alla delar av Studentlund.
Vilka delar vill ni lyfta fram?
– Alla vet att man kan festa på nationerna i Lund, men studentteatern, Radio AF och ledarskapsutbildningar i kårerna är exempelvis kanske inte det första man tänker på.
Tidigare år har det tryckts upp en studentguide till alla studenter med information om all verksamhet i Lund.
Nu ska de istället satsa på att nå ut till de potentiella studenterna i ett tidigare skede.
– Vår hemsida ska rustas upp och vara mer informativ för de studenter som funderar på att plugga här. Just nu så står mest saker om vad som händer nästa vecka, men det tjänar inte den som funderar på att plugga här i höst något på. Den projektanställda ska bland annat jobba med detta.