På en stor scen med dovt ljus står en flygel, ett keyboard och en cembalo. Tillsammans utgör de en del av grunden för musikstudenten Simon Söfeldes examenskonsert.
– Det här är kontrasternas verk. Klaverinstrument har gamla anor och tre väldigt speciella röster. I det här verket sätter jag en röst på fel plats, nämligen cembalon, säger Simon Söfelde med passion i rösten. Han läser kandidatprogrammet i komposition med inriktning västerländsk konstmusik på Musikhögskolan i Malmö, som är en del av Lunds universitet.
– Samtidigt har jag ett ljudkollage i bakgrunden som spelas upp. Det innehåller prat, sorl, maskinljud och ljud i omgivningen som har rytm, berättar Simon passionerat om sitt verk som ska uruppföras på en examenskonsert.
– Att använda ljudkollage är ett underskattat sätt inom ljudkonst, det är väldigt speciellt, fortsätter han.
Varje år söker cirka 40–50 personer de två platserna på Simons program. För att bli antagen var han tvungen att skicka in egna kompositioner, gå på intervju och göra prov i musikteori. Förutom västerländsk konstmusik finns även inriktningarna jazz och arrangering inom kompositionsprogrammet.
På Simons föreläsningar är de tre studenter och på vissa seminarier kan antalet närvarande vara runt tjugo stycken. Det är med andra ord inga stora studentgrupper som utbildas i att skriva musik. Simon berättar att de flesta läst estetisk inriktning på gymnasiet eller läst musik vid folkhögskola tidigare.
I centraleuropa är intresset för västerländsk konstmusik betydligt större och Simon berättar att det är där jobben finns. Han var på utbytestermin vid Universität für Musik und darstellende Kunst i Wien och det var där han skrev ett av sina verk. Större delen av ljudkollaget spelade han in i Wien och oklippt var det cirka 24 timmar av olika ljud. Nu har Simon fått ned mängden ljud till 26 minuter som ska spelas upp under konserten.
Att komponera musik kräver kreativitet, vilket Simon vet. Han finner inspiration bland saker som inte passar in.
– Skönhet finns överallt, det är bara upp till var och en att upptäcka den. Till exempel en McDonalds-plansch på en klosterkyrka, säger Simon.
Det självständiga arbetet mynnar ut i en examenskonsert som dokumenteras och är ett bevis av kunskapen som getts under utbildningen. Under det treåriga programmet får studenterna träna gehör, lära sig rytmlära, elektronisk musik, hur orkestrar fungerar och hur musik skrivs ned.
– Kompositionsformen varierar mellan studenterna. Vissa skriver direkt i datorn och andra sitter vid till exempel pianot och plinkar och skriver ned. Sedan sammanställs det i ett partitur, säger Rolf Martinsson, huvudlärare på kompositionsprogrammet.
Trots flera års studier är det inte säkert att Simon kan försörja sig på sin musik.
– Jag ska inte söka master direkt, utan ta ett år och etablera mig. Västerländsk konstmusik är inte jättestort i Sverige, men det finns en del stipendier att söka och tävlingar man kan ställa upp i. Att få jobb som kompositör i Sverige är inte enkelt. Jag har ju inte gått den här utbildningen i tron om att jag enkelt ska kunna jobba med det sen, säger Simon.