”Köp hemlösas tidning!” Under två lördagstimmar försökte rektor Per Eriksson kränga tidningen Faktum utanför Folkets park i Malmö. Han fick sålt tre stycken.
– Jag kanske inte var så trovärdig som hemlös, säger Per Eriksson.
I en kampanj för att uppmärksamma hemlösas situation i Malmö, lät tidningen Faktum kändisar ersätta de ordinarie försäljarna. Bland de välbekanta ansiktena syntes bland annat Ann Heberlein och Ilmar Reepalu, men också rektorn för Lund universitet, Per Eriksson.
Hur gick det för dig?
– Det var nog inte någon lysande succé. Jag hade nog haft svårt att försörja mig, och sålde bara tre ex på två timmar. Men jag kanske hade en lite för tillbakalutad försäljningsstil.
– Ilmar Reepalu lär ha sålt över 60 stycken, men han är nog något mer känd i Malmö än vad jag är.
Så kanske inte det bästa sättet för dig att dryga ut lönen?
– Nej, det man inte kan säga. Jag köpte i stället de som jag inte fick sålt av försäljaren som kom efter mig, och har delat ut 30 ex här på jobbet istället.
– Sen har de sagt till mig att jag kanske inte gjorde ett så trovärdigt intryck som hemlös.
Du hade väl inte på dig din halskedja?
– Nej. Jag hade en t-shirt som det stod Lunds universitet på.
Upptäckte du några likheter med ditt vanliga jobb?
– Hehe, nej, det fanns inte så många anknytningar där.
Vad tar du med dig från upplevelsen?
– Det har gett en stor respekt för vad de faktiskt gör. Att stå så och exponera sitt bekymmer som hemlösa, men samtidigt ta tag i problemet. Det var mycket lärorikt och givande.
– Vi har ju ett engagemang från universitetet för hemlöshet sedan tidigare, så det kändes som en bra grej att backa upp.