Under tisdagseftermiddagen hamnade ett annorlunda budskap på det officiella Facebook-kontot för Lunds universitet. Ett stort hjärta. Utan förklaring. 23 likes. Men, varför?
Varför ligger det ett stort hjärta på det officiella facebook-kontot för Lunds universitet med nära 7000 följare?
På kommunikationsavdelningen har Lars Uhlin det övergripande ansvaret för universitetets sociala mediekommunikation.
– Vi såg det här också, och det är ju ett väldigt stort hjärta. Det är ett väldigt fint budskap men jag har inte en aning vem det är och vad de vill med det, säger kommunikationsstrategen Lars Uhlin.
– Men vi har lagt ut ansvaret på olika delar av universitetet, och det är avdelningen för externa relationer som numera framför allt håller i facebook-kontona.
På avdelningen för externa relationer arbetar Daniela Fernández.
– Ja, det är vi som har lagt upp hjärtat.
Varför då?
– Det är för att det är den elfte september, så med koppling till det som hände i New York och Washington, och det i Chile 1973 så ville vi sprida god stämning en dag som denna. Men med tanke på att vi inte vill ha politiska budskap på kontot så valde vi att inte skriva ut det explicit.
Okej, idag kan man annars tänka på att det beror på stormen kring universitet på grund av Sydsvenskans artikel om Jubileumsfesten?
– Nej, verkligen inte. Detta med jubileumsfesten rör inte studenterna direkt utan är ett förvaltningsärende som vi ska behandla internt. Det är inte därför vi använder detta konto.
Vad är annars funktionen med kontot?
– Det är till för att inspirera, informera och nå ut till nuvarande och framtida studenter.