Frågesport blir ett allt populärare inslag i studentlivet. Men är att veta mest verkligen att veta bäst? Virve Ivarsson efterlyser ett mer nyanserat sätt att se på kunskap.
Det spelar ingen roll att jag kommer dit en timme innan det börjar – nationen är redan full. ”Det är en in – en ut som gäller” säger vakten i dörren. Det är ju quizkväll. Och samma frälsning märks i korridorköket. En period kom jag alltid hem till Vem vet mest? på TV:n och var och varannan dag anordnades det bezzerwizzer-turneringar vid köksbordet.
Hätska blickar, svettiga pannor, svordomar över att inte kunna komma på svaret i tid. Jag vet inte hur, men plötsligt har det här med att vara bra på frågesport blivit så viktigt. Och att inte kunna Sveriges fem största vattendrag höjden av skam.
Men är ändå inte detta en bra utveckling? Att ungdomen roar sig med att memorera fakta om allt från småfåglar till skvaller om kungafamiljen och att den får status som mest kommer ihåg? Nja, jag vet inte jag. När Sanna Sabel och Anna Smids – hjärnorna bakom de ursprungliga frågorna till Vem vet mest? – besökte bokmässan i år sa de att folk brukade förutsätta att de är väldigt allmänbildade. De menade dock att detta är en sanning med modifikation. Anna Smids sa:
”Du blir ju väldigt bra på att spela frågesport men inte så bra på att göra analyser av saker och ting. Kommer någon fram och säger ”Men hur är egentligen situationen i Kina?” så blir man lite ”Ska vi inte prata om vilka år kulturevolutionen var istället?””
Självklart kan man vara både frågesportsmart och kapabel att göra analyser. Och visst kan frågesport vara kul. Men jag tycker att det är synd att detaljkunskapen värdesätts mer idag och dessutom verkar ha blivit mer synonymt med vad kunskap är. Kanske skulle vi behöva väga upp med fler analysspel för att förändra den bilden?
Jag tycker nämligen att Sherlock Holmes har en poäng när han i ett avsnitt av den fenomenala BBC-serien med samma namn försvarar det faktum att han inte visste att jorden går runt solen. ”It’s not important!” gastar han och förklarar att hans hjärna är som en hårddisk – det är bara meningsfullt att förvara saker där som är användbara på riktigt. Och Sveriges största vattendrag i all ära – men kanske finns det annat som är viktigare att lägga ner tid på att lära sig?