Studieteknik.

- in Novischbloggen

Som jag skrev i förra inlägget ska jag berätta lite om studieteknikerna jag använder.  Jag har märkt att det finns många olika tekniker eller metoder att använda sig av inför tentor & what not. Till exempelvis kan man alltid skita i att läsa tills de två sista veckorna inna tentan och sedan stressplugga. Detta rekommenderar jag inte. Nej jag använder mig av andra tekniker och metoder. Rätt kända sådana också. Jag vill varna för att inlägget kan bli lite långt och trist för de som inte vill läsa om studieteknik, men jag gör detta för att dela med mig och underlätta för de som är nya och kanske har glömt av sina studietekniker.

För det första använder jag mig av fackboksläsning som jag lärde mig på Kvarnby Folkhögskola. Fackboksläsning (så som jag gör) innnebär att man läser innehållsförteckningen, och bläddrar i boken, sida för sida och läser de inledande raderna till varje nytt kapitel (där de berättar vad de ska göra och vad deras frågeställning/ar är. Att hålla utkik efter frågeställningarna är nästan prio, iallafall för mig.). Man skumläser även all annan text (jag försöker alltid förstå hur författaren har lagt upp sin disposition, då varje författare alltid använder sig av en sådan. Det underlättar förståelsen.) och sedan läser man deras sammanfattning i varje kapitel.

Så du ska alltså ta dig tiden att sitta och bläddra (bläddra är nyckelordet här!) och skumläsa din fackbok i 2-3 timmar, som det vanligtvis tar, för att bekanta dig med den. Om detta vore en tavla skulle fackboksläsning betyda att du målar upp konturerna. När du sedan påbörjar din ”riktiga” läsning, är boken inte lika främmande, varvid jag gärna vill tro att man inte får panik lika lätt, stänger av och tror att man inte förstår. Det du läser blir som färgerna som fyller konturerna du redan har målat.

Mitt andra tips är enkelt – håll en penna som du för med under texten när du läser, detta gör att du inte stannar upp för att du tror att du missar ett ord eller inte förstår, vilket bara tar en onödig massa tid. Läsningen går alltså snabbare så.

Mitt tredje och sista tips är att vara kreativ. Det vill säga, rita en snygg mindmap över ämnet med härliga färger, skriv texter som kan relateras till det, där du luftar dina tankar, sjung om det till musiken du kanske lyssnar på (det sägs att det bästa att lyssna på under sina studiesessioner är Bach.) eller gör som jag alltid gör rollspela – anta en roll som en respektabel föreläsare som ska berätta för en nervös student vad fasiken hon menar (det är faktiskt så att för att man ska kunna berätta vad man menar, måste man själv förstå vad man menar.).

Så, varför gör man allt detta? Från mitt perspektiv, för att det är otroligt kul att lära sig saker (det kanske inte alltid känns så, men man upptäcker på vägen att det faktiskt är kul att veta någonting!) och det är det som är meningen.

 

Hoppas något av detta har varit till någon nytta för någon människa därute!

T.

 

ps. Har jag nämnt hur viktigt det är att diskutera?