Nu har vi lämnat Florida och landat i North Carolina. Intrycket från Miami är att Romneys valkampanj har vind i segeln, att den syns mer på radio och tv samt att den har en positivare och mer framåtblickande ton. På radio spelas Romneys reklam så ofta att vi båda omedvetet lyckats memorera den.Budskapet är tydligt: ”I will tell you how I can create 12 million new jobs”. Obamas reklamer i Miami har å andra sidan nästan enbart varit negativa. Romney porträtteras som en girig miljonär och hans 47-procent-uttalande utnyttjas friskt. I år är det Romney som kampanjar för ”hope” och ”change”.
Det betyder inte att det saknas Obama-bashing, tvärtom. Olika intresseorganisationer och lokala politiker attackerar honom stenhårt. Längs motorvägen finns skyltar där Obama bugar inför oljeshejker och budskapen är i stil med ”Save America, vote him out” eller ”Obama or America, you can’t have both”. På teve har någon lokal krösus köpt reklamtid för att prata om USA:s väg mot socialism. Därtill finns också den direkt konspiratoriska anti-Obamarörelsen. ”Obamas America”, en bok som driver tesen att presidenten drivs av ett antikolonialt hat mot USA och därför försöker köra landet i botten, toppade ett tag New York Times bästsäljarlista. Så Romney behöver inte driva en negativ kampanj, så många andra gör det redan för honom.
Det här är naturligtvis ett problem för Obama. Antingen får han undvika negativt kampanjande men får då möte en motkandidat som inte får sina dåliga sidor belysta eller så får han själv sköta smutskastandet. Just nu verkar han valt det senare. För en president som gått till val på att ena USA och arbeta över partilinjer känns det som en farlig taktik. Men frågan är om han har något val.