Cilla Benkö, Sveriges Radios nya VD, gästar Studentafton och pratar om radiomediets framtid. En sak är säker, framtidens radio ser ut som en mobiltelefon.
Inte en gång, inte heller två gånger viftar Cilla Benkö med sin mobil framför publiken. Det kan ha varit fem gånger.
Vad hon bestämt vill övertyga publiken på Studentaftonen om är att det i själva verket är en radio hon håller i luften.
– Man ska uppfatta oss såhär, säger hon och sticker fram mobilen.
– Här är radions framtid. Tiden är förbi när alla har en transistorradio i köket och lyssnar på kvart i fem-ekot.
I två månader har Cilla Benkö varit VD för Sveriges Radio, en arbetsplats som hon började på 21 år gammal. Nu när vice VD-tjänsten försvunnit, den roll hon hade fram till oktober i år, är hon ensam styrande. Men hon tvekade inte mer än ett kort ögonblick innan hon tackade ja till att stå ensam där de tidigare var två.
– Sveriges Radio befinner sig på topp, så det oroar mig inte att stå med ansvaret, säger hon och tillägger med ett leende:
– Innan var vi lite som miljöpartiet. Jag och en gubbe.
Gubben hon syftar på är Mats Svegfors, före detta lundastudent och Cilla Benkös företrädare.
Cilla Benkö har siktet inställt på att föra public service vidare in i framtiden och satsar stenhårt på att nå ungdomar och unga vuxna.
– Vi ska fortsätta på det spåret vi är nu med att synas på sociala medier som Facebook och på Spotify, säger hon bestämt.
På Sveriges radio sänder man 200 000 timmar radio per år. För att även framtidens vuxna ska hitta till public service gäller det enligt Cilla Benkö att ha en produkt som de vill lyssna på. Tillexempel i mobilen.
– Kan vi bara få dem att lyssna på P3 Dokumentär en gång räcker det. Sen är de fast. Men det är vårt jobb att ta oss till publiken och inte tvärtom.