Hur ska Försvarsmakten arbeta med jämlikhet inom organisationen? Det var frågan som diskuterades tidigare i veckan på den första av två föreläsningar under temat ”Det moderna kriget” som gick av stapeln på Samvetet.
Försvarsmakten har sedan värnplikten avskaffades haft olika metoder för att locka nya rekryter. Som tidigare diskuterats i Lundagård pendlar försvarets satsningar mellan allt från extensiva reklamkampanjer till krigsspelsturneringar. Men vad görs för att locka kvinnor till försvaret, och hur skapas genusmedvetenheten inom en klassiskt manlig organisation? FN:s resolution 1325 – med avsikt att ge kvinnor mer makt i fredsprocesser – är ett steg i riktningen.
Under föreläsningsserien ”Det moderna kriget” möttes Försvarsmaktens informationsdirektör Erik Lagersten, ordförande för Operation 1325 Maj-Britt Threorin och professor Annika Kronsell för att nysta i Försvarsmaktens arbeta med att implementera resolutionen.
Försvarsmaktens arbete utifrån resolutionen handlar om att få in kvinnor i beslutsfattande positioner och skapa en organisation som genomsyras av genustänkande. Detta är utan överdrift en svårsmält uppgift. Enligt Försvarsmaktens informationsdirektör Erik Lagersten saknas ”tillräckligt nyttiga skäl” för att utbilda i frågor som rör genus och jämställdhet. Dock medger han att det är viktigt att de fångar upp kvinnor i rekryteringsprocessen. Men de skäl han anför under föreläsningstillfället är inte i första hand behovet av ett jämställt försvar. Istället talar Lagersten om vikten av att upprätthålla en stor volym årliga rekryter, och då är kvinnor ekonomiskt intressanta eftersom unga män flyttar oftare än unga kvinnor.
Det verkar också som att det saknas den kunskap som behövs för att göra verklighet av resolution 1325 inom försvaret.
– Ytterst handlar det om fördelning av resurser och prioriteringar, säger Annica Kronsell, professor i statsvetenskap som bland annat skrivit en bok om militarism ur ett genusperspektiv.
– Militären har tenderat att försöka hitta kompetens inom organisationen vilket kan ge felaktiga teoretiska grunder. Å andra sidan kan det ju också föreligga problematik i att hitta extern rådgivning utan insyn i försvarets arbete och organisation.
Få har väl missat försvarets nyaste reklamsatsning ”vad håller du på med?” – där det går att se surdegsbakarna konfronteras i sin modemedvetna, men i grunden kanske något innehållslösa vardag. Försvarsmakten har här tagit ett steg tillbaka från tidigare actionfyllda reklamer och vill nu ge unga en chans att blicka inåt och se sin egen roll i världen. Erik Lagersten menar att den här typen av reklam i avsaknad av båtjakter och vapenskrammel inte i första hand vänder sig till adrenalinstinna unga män, utan är en del i försvarets arbete med just resolution 1325. Han poängterar dock att det med dagens anställningstakt kan ta upp till 25 år att skapa en arbetsplats med hälften kvinnor.
Nästa vecka fortsätter föreläsningsserien ”Det moderna kriget” med en djupdykning i frågan om krig kan rättfärdigas.