Det nya studentombudet är på plats

- in Nyheter, Studentliv

Efter nästan ett års väntan har Lunds studenter ett nytt studentombud. Petra Holst har tagit plats på sitt nya kontor. Och hon är här för att stanna.

 

Petra Holst är i full gång med att möblera kontoret på AF-borgens fjärde våning. Hon har precis burit in en soffa och ställt den bredvid fönstret. Här har det varit tomt sedan det förra studentombudet Catharina Andersson gjorde en blixtvisit på sex veckor, för att sedan återvända till sin gamla arbetsplats.

– Vi ville satsa på en bra rekrytering. Det fick ta sin tid eftersom vi inte ville att samma situation skulle uppstå igen, säger Tora Törnquist, ordförande för studentkårssamarbetet Lus, Lunds universitets studentkårer.

Petra Holst har varit engagerad i elev- och studentfrågor från gymnasietiden då hon satt i elevrådet, till att hon var studentambassadör på Karlstads universitet. Där studerade hon rätts- och personalvetenskap. Det senaste året har hon bott i Malmö och jobbat som konsult.

– De här frågorna har alltid följt mig så det kändes naturligt att söka tjänsten. Jag har saknat att jobba med studentfrågor väldigt mycket nu när jag jobbat, säger Petra Holst.

De närmsta veckorna ska hon bekanta sig med kårerna och alla människor runt omkring i studentlivet för att få sig en bild av hur det ser ut på Lunds universitet.

Varför tror du att du fick jobbet?

– Antagligen för att jag har en bakgrund i både juridik och personalfrågor, både det hårda och det mjuka. Men jag hoppas också att det är för att jag har ett engagemang, och så gillar jag att lyssna, säger Petra Holst.

Hon får medhåll av Tora Törnquist som betonar vikten av att ett studentombud är en driven och självständig person, som samtidigt är någon som är empatisk och vill hjälpa.

Varför är det viktigt med ett studentombud?

– Personerna som har störst behov av ett ombud är ju de som är mest utsatta, och de måste ha någon att vänta sig till. Lunds universitet ska vara inkluderande, säger Tora Törnquist.

Att det tagit ett år att hitta ett nytt studentombud beklagar Tora Törnquist. Hon ser det som en stor brist i verksamheten, men säger att kårerna inte haft några olösliga problem. Vad hon vet är det inte är någon som hamnat i kläm under tiden som studentombudet saknades.

Fakta

[checklist]

Kontakt med studentombudet Petra Holst: studentombud@lus.lu.se

  • Studentombudet finansieras av universitetet, men tjänstens är en del av LUS för ett mer rättssäkert förfarande.
  • Studentombudet ska vara en avlastning för studentkårerna i enskilda fall där studenter blivit illabehandlade av universitet. Hon ska värdera och utreda fallet och avgöra om det är en juridisk fråga eller om annat stöd behövs. Här är det även viktigt att vara ett stöd för studenten i processen mot universitet.
  • Studentombudet ska utbilda och vara en kunskapsresurs för kårer och studenter i diskrimineringsfrågor och studiesociala frågor. Ifall hon märker av någon negativ trend på universitetet så ska hon utreda den. Om studentombudet till exempel får in många fall med en gemensam nämnare ska hon delta i en utredning om vad orsaken kan vara.
  • Kårerna kan även beställa undersökningar av studentombudet. Utöver detta ska hon utveckla studentbry-hemsidan som innehåller trygghetshandboken för studenter, samt utföra administrativa uppgifter.

[/checklist]

Foto: Tim Hansson