I helgen var det snöstorm och minusgrader i Lund, då försvann varmvattnet från studentboendet Tomegapsgården. ”Vi fixar det på måndag” sa AF Bostäder, som inte tyckte att kallduschar räknas som akutfall.
– Så bör det inte gå till, säger hyresgästföreningen.
Någon gång under fredagen försvann varmvattnet från kranarna i de 51 bostäderna på Tomegapsgården. När upprörda studenter ringde AFBs jourtelefon fick de veta att deras behov av dusch inte var att räkna som ett akutfall, och därför fick vänta till på måndag.
– Det var klart lite irriterande, säger Peter Lindkvist som bor på korridor och hellre undvek att duscha under helgen än att duscha kallt.
– Det var värre med disken. Det är väldigt svårt att diska i kallt vatten, säger han vidare menar att de boende i korridoren ändå tog det ganska kallt.
Intresseorganisationen Hyresgästföreningen är dock mer än irriterande.
– Varmvatten bör anses vara en skyndsam åtgärd, som ska fixas så fort det går. Annars kan hyresgästen begära kompensation, säger juristen Andreas Persson som tar stöd i lagen.
På måndagen fick dock hyresgästerna ett urskuldande, men samtidigt bortförklarande, mail från AFB. Instruktionerna från hyresvärdarna till sin jourpartner hade skapat ett ”missförstånd” som låg till grund för kallsinnigheten. Men någon hyressänkning är det inte tal om.
– Nä, inte i första läget. Det är inte vanligt i sådana här fall. Det är vid stora renoveringar och sådant som hyressänkningar blir aktuellt, säger bostadsombudsmannen Johan Olsson som inte har hört några sådana krav från någon hyresgäst.