Studenter tar färre poäng numera i sina högskolestudier, visar en rapport från Universitetskanslerämbetet. Samtidigt kritiseras deras inlärningsförmåga från annat håll.
Förra veckan publicerades en rapport från Universitetskanslerämbetet som konstaterar att prestationsgraden bland studenter har sjunkit de senaste åren. Rapporten har undersökt hur många högskolepoäng studenter klarar av i relation till antalet poäng de har registrerats för.
Från perioden 2004/05 till 2009/10 har prestationsgraden sjunkit med 3 procent – från 81 till 78. Sämst presterar de som läser på distans, där 56 procent tar sina poäng.
Samtidigt riktas kritik från annat håll mot studenternas prestationsförmåga. På fackorganet Sveriges universitetslärarförbunds hemsida protesterar Ebba Lisberg Jensen, docent på Malmö Högskola, över att vissa studenter hanterar uppgifter på något som kan liknas vid en 13-årings nivå.
– En del har väldigt svårt för instruktioner. Inlämningar liknar mest nedkastade ord på ett papper utan inbördes struktur, utan en genomtänkt poäng.
Hon tror att försämringen beror på en förändrad syn på högskolestudiernas syfte.
– Det är svår att rakt av säga vad det beror på. Det kan ha att göra med att studenter inte längre verkar ha en baktanke med sina studier i lika stor utsträckning, säger Ebba Lisberg Jensen.
Vad är det studenter har blivit sämre på i sina studier?
– Allt fler studenter har fått det svårare att ta till sig stora mängder text. Vissa studenter som presterar väl i muntliga sammanhang har problem med att skriva, säger Ebba Lisberg Jensen.
I förebyggande syfte föreslår Jensen att man tar itu med problemet på gymnasial nivå.
– Man bör jobba med att inte sopa banan för elever under gymnasiet. De ska få kompetensen för att ta sig förbi hinder på egen hand.