"Gör Lunds universitet tillgängligt för alla!"

- in Debatt
@Lundagård

”Mångfald i utbildningen är en rättighets- och kvalitetsfråga som måste stå högt upp på prioriteringslistan för alla universitets- och högskoleledningar.” Så hur arbetar Lunds universitet? Det frågar sig företrädare för Gröna studenter. 

 

Sveriges Förenade Studentkårer, SFS, firar Studenternas dag den 2:e april och har i år valt att uppmärksamma högskolornas tillgänglighetsarbete. Antalet studenter med funktionsnedsättning ökar på Sveriges universitet och högskolor men det är fortfarande oproportionerligt få personer med funktionsnedsättning som studerar vidare. Det här är inte bara en viktig rättvisefråga utan studenter med olika erfarenheter bidrar med olika perspektiv, till gagn för alla studenter. Mångfald bland studenterna är en viktig kvalitetsfråga för utbildningen som sällan ges tillräcklig uppmärksamhet eller resurser.

Enligt diskrimineringslagen är det högskolans skyldighet att bedriva ett målinriktat arbete för att främja lika rättigheter för studenter med någon form av funktionsnedsättning. Detta är även en diskrimineringsgrund som är skyddad av lagstiftningen. Som student har du därför rätt till pedagogiskt stöd under din studietid, till exempel anteckningsstöd, talböcker eller en mentor. Stödet utformas individuellt utifrån dina behov tillsammans med en samordnare från högskolan.

På Lunds universitet ökar antalet studenter som beviljas pedagogiskt stöd. Detta är positivt både för de studenter som ges bättre möjlighet att tillgodogöra sig undervisningen och för övriga studenter som gynnas av den ökade mångfalden på deras utbildning. Fler studenter med pedagogiskt stöd innebär också ökade ekonomiska kostnader och därför är det viktigt att tillföra mer resurser. Speciellt är det viktigt att stödja fakulteterna eftersom det är där det praktiska tillgänglighetsarbetet görs och behövs. Det kan röra allt från att anpassa lokalerna efter studenter som använder rullstol, till att stödja lärare och utforma nya examinationsformer som är tillgängliga för alla.

Behov av pedagogiskt stöd är individuellt och individuella lösningar är alltid resurskrävande för ett universitet. Det tar en hel del tid att hitta lokaler åt studenter med behov av lugna miljöer, administrera tentamensstöd och rekrytera mentorer. Många är de lärare som vänder ut och in på sig själva för att anpassa sin pedagogik och vara ett stöd för samtliga studenter. Det behövs ett större utrymme till samordning och utarbetande av nya rutiner, samt kompetensutveckling och information riktad till lärare.

På Lunds universitet finns det många duktiga och engagerade personer som dagligen arbetar för att göra universitetet mer tillgängligt. De förtjänar en högre grad av uppskattning för det arbete de lägger ner. Mångfald i utbildningen är en rättighets- och kvalitetsfråga som måste stå högt upp på prioriteringslistan för alla universitets- och högskoleledningar. Precis som SFS anser vi att Lunds universitet ska vara tillgängligt för alla.

Teresia Olsson, styrelseledamot i Gröna Studenter Lund 

Björn Åhlin, språkrör för Gröna Studenter Lund 

Läs även Prorektor Eva Wibergs svar: ”Tillgänglighet är en rättvisefråga”