Bästa värsta schlagern

- in Kultur & Nöje

Ta-da-da, Ta-da-da Ta-da-da, Daaaaa! PA-DA-DA!!!

På lördag håller Malmö musikhögskola hov i schlagertävlingen Smask.

 

Sofie Falkenström och Hanna Ringdahl sträcker sina knutna nävar i luften och ser upp mot takets strålkastare när dirigenten slår av.

Stråkarna, brasset och pukorna tystnar och publiken jublar.

En publik som denna repetitionsdag endast består av Maja Wåhlin, som sitter bland rader av röda plyschfåtöljer i Musikhögskolans konsertsal. Hon är producent för Malmös deltävling.

Just nu repar de med full orkester inför tävlingen och det har börjat bra.

– Det häftiga är att allt är live, även snabbreprisen av bidragen. Vi har precis kommit igång och orkestern har skött sig…hittills.

Smask, Sveriges musikakademikers sång kåntest, startades i Stockholm -91 och har sedan dess spridit sig över landet. Tävlingen har både utvecklats och inte utvecklats sedan starten.

– Tävlingen är ju till för att bevara schlagergenren. Så musikmässigt har det inte skett en större förändring. Däremot har det kommit till diverse moderna finesser som att vissa städer använder sig av SMS-röstning eller live-sändningar via nätet, säger Maja Wåhlin.

Men varje stad bestämmer själv hur man tar ut sitt bidrag. I Malmö har man en lite mer traditionell syn på arrangemanget. Därför väljer de ut en jury med bland annat yrkesverksamma och lärare som röstar fram vinnaren.

– Vi är ju lite av den karaktären att vi tycker att kreti och pleti inte ska få vara med och bestämma. Det är proffsen som ska få sätta poängen. Som det va förr, på den gamla goda tiden, säger Maja Wåhlin.

Smask består av sex deltävlingar i Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro, Ingesund och Piteå. Riksfinalen hålls i Berwaldhallen i Stockholm den 11 maj. Men engagemanget för tävlingen och vad man väljer att fokusera på skiljer sig lite från stad till stad.

– Piteå har en jätteproduktion med 200 medverkande studenter. I storstäderna varierar engagemanget, av dom är tävlingen i Malmö störst. I Ingesund utanför Arvika har man en lite mer buskispräglad produktion. En gång byggde de en drake som de hade med i ett nummer och lade all tid på det istället för att arrangera låten, säger Maja Wåhlin.

Malmö brukar beskrivas som Lunds motsats vad gäller studentlivet. Men det finns starkare kopplingar än vad man först kan tro. Flera av de medverkande, bland annat Maja, har också varit engagerade i bland annat Lunds spexliv.

– Om man skulle vara lite vass så kan man säga att Smask är spex på riktigt, men det kan man ju inte säga för det är ju inte ett spex. Men det är vårt sätt att göra en spexig produktion, menar Maja Wåhlin.

I konsertsalen har Sofie Falkenström och Hanna Ringdahl just gått av scenen efter att ha repeterat in sin anmärkningsvärt avancerade tonartshöjning. Tonartshöjningen kvalité är en av bedömningsgrunderna i tävlingen.

– Jag hoppas folk fattar grejen, höjningen är ju lite speciell, säger Hanna Ringdahl. 

Sofie har varit med alla år hon har gått på skolan. Hanna tävlade förra året med låten ”Jag vill ha MVG av dig”. Årets bidrag är hemligt till det framförs på tävlingen. Men Maja Wåhlin berättar gärna om vad man ska förvänta sig.

– Det kommer bli mycket glitter och glam och mycket tonartshöjningar. Och så en fantastisk efterfest med ett schlagerband bestående av musikhögskoleelever. Och en förhoppningsvis mycket spännande tävling som det blev förra året.

Då stod det mellan låten ”Jag har en dröm” med artisten Petter Boström och ”Fula barn” med artisten Hasse Lolm. Båda bidragen hade samma poäng på slutet men ”Jag har en dröm” vann till slut. Men Hasse Lolm har inte gett upp. Han har precis börjat repetera sitt bidrag till årets tävling tillsammans med dansaren Oscar Appelgren, som studsar runt framför scenen i konsertsalen och övar sina danssteg inför lördagens tävling.

Klicka för att se bildspelet från repetitionerna här. I Lundagård nummer fem kommer ett längre reportage från Smask-deltävlingen i Malmö.