Ägarstämma med få gifflar

- in Nyheter
@Carl-Johan Kullving

Förra onsdagskvällen var det dags för Lundagårds första ägarstämma. Tidningen ägs ju av kårsamarbetsorganet LUS, och den kvällen var tillägnad åt att prata om situationen för tidningen. Det är något kårerna själva har efterfrågat för att få en bättre insyn i hur vi jobbar. Och varför inte? Under stämman kunde kårrepresentanterna prata med oss redaktörer och Lundagårds styrelse om budget, annonsmarknad och arbetsmiljö på redaktionen. Bland mycket annat.

Hur mår ni? Hur går det till när ni rekryterar? Kan vi underlätta för er så att fakta om kårerna blir rätt i tidningen? Varför kostar det här numret mer att göra än det här?

Frågorna var många från kårerna. Annonsandelsmål pratade vi också om. Och differensen mellan olika nummer. Och hur tryckeriet trycker våra tidningar. Många bra frågor från kårrepresentanterna och förhoppningsvis många frågetecken som rätades ut.

Under ägarstämman höll även före detta Lundagårdsredaktören Thomas Frostberg, till vardags på Sydsvenskans ekonomiredaktion,  ett föredrag om hur annonsmarknaden i medierna funkar idag.

Mediabranschen står nämligen inför en stor utmaning. Lundagårds ekonomi bygger mycket på att vi får in en viss andel annonser till varje papperstidning. Vinsten på internetannonser är i förhållandevis liten och våra fasta kostnader måste täckas av papperstidningen. Så ser det ut i dagsläget.

Enligt Thomas Frostberg är framtidsutsikterna ganska dystra för dagens tidningar – den stora proppen har ännu inte gått helt än och gratistidningarnas framtid ser ytterst mörk ut. Men i mörkret finns ljusglimtar för Lundagård. Det faktum att vi har totaldistribution är ett viktigt säljargument för vår annonsbyrå till exempel – samtidigt som det är en viktig demokratisk kanal som kan ta upp och problematisera studentlivets ämnen på ett unikt sätt i Lund, vilket är oerhört viktigt för kårerna.

Men hur ska Lundagård då få in fler intäkter på annonserna? Thomas Frostbergs förslag till kårerna var att tänka mer långsiktigt och försöka sätta en lägsta smärtgräns. Tids nog kommer förmodligen priset på internetannonserna ha gått upp tillräckligt för att kunna ge de intäkter som Lundagårdsjournalistiken behöver.

Men om den är i digital eller analog form, det får framtiden utvisa.

 

Med stadig hand vid rodret

Carl-Johan