Veckan ut finns det möjlighet att se höstens uppsättning av Lunds studentteater, Lust, som den här terminen tagit sig an August Strindberg och maktbegrepppet. Lundagårds gästrecensent Adam Knapasjö är positiv över helheten, men saknar en mer genusmedveten hållning.
Maktspel, maktstruktur, maktlös, maktmedel, maktlysten, maktfaktor, maktskifte. ”Makt” har många ansikten och kan ses såväl som grundpelare i samhällets struktur som i våra privata relationer. För den som en gång börjat att se världen ur ett maktperspektiv kan det vara svårt att sedan inte se maktens dimensioner i allt.
Lunds studentteaters produktion ”August och makten” speglar framförallt maktrelationerna mellan enskilda individer och makten över sina egna känslor. Men också makten över talet – retoriken – och makten över tystnaden.
Det tredelade teatercollaget börjar med en klassisk iscensättning av Strindbergs enaktare Paria från 1889 som är en intellektuell dialog mellan två personer som jämför sin moral, sina skuldkänslor och sin klokhet. Föreställningen fortsätter med en mer nutida dialog i den egenskrivna Origo (men som även innehåller en ytterst maktfokuserad scen ur Fröken Julie). Sist tas ett djärvare konstnärligt grepp med enaktaren Den starkare (även den hade premiär 1889) i en avskalad och ångestladdad version. Texten kretsar kring två personers relation till varandra och till en tredje person och är en slags uppgörelse med deras gemensamma förflutna.
De tre delarna flyter förvånansvärt lätt ihop till en helhet som speglar såväl August Strindbergs författarskap och människors förhållande till de makter som påverkar dem. De tre delarna skiljer sig mycket i spelstil men hålls ändå samman, bland annat med hjälp av musiken. Skådespelarna gör fokuserade och intensiva porträtt av sina karaktärer som lockar till både skratt och magknip.
Under Strindbergsåret 2012 kunde den kulturintresserade besöka ett otal uppsättningar och evenemang som på ett eller annat sätt kommenterade och varierade Strindbergs dramatik, in i all oändlighet. Med detta färskt i minne kan en undra varför en studentteater väljer att göra ett collage utifrån just Strindberg… Men, som ett medel för att undersöka maktbegreppet så fyller Strindberg verkligen sin funktion även i detta sammanhang.
I ett uppsättningsarbete som lyfter frågor om makt och det kanoniserade kulturarvet känns det lite förvånande att genusfrågorna inte givits större plats. Det finns definitivt öppningar i uppsättningen som bjuder in till synliggörande och reflektion men dessa försvinner alltför obemärkt förbi. Mest synliga och tankeväckande blir könsrollerna i den egenskrivna Origo, som skildrar två Lundastudenters kärlekskval och kamp med att vara å ena sidan oberoende från alla, å andra sidan helt känslomässigt bunden till den eller de som en älskar. I de andra två styckena är det framförallt de androgyna kostymerna som genom sina likheter förmedlar en medveten hållning.
Sammantaget är ”August och makten” en varierad och intressant mix av olika definitioner och vinklar på makt i relationer, skildrat med både humor och ångest.
Text: Adam Knapasjö, student på Teaterns teori och praktik på Teaterhögskolan/SoL-centrum
Eftersom Lundagårds redaktionsmedlem Virve Ivarsson har varit manusförfattare och innehar en huvudroll i uppsättningen valde Lundagård att ta in en gästrecensent.
Fakta
[checklist]
August och makten
- Spelas i Konsertsalen, AF-Borgen, Sandgatan 2, Lund.
Föreställningar:
- Tisdagen 17/12 kl. 19:00 (…)
- Onsdagen 18/12 kl. 19:00 (…)
- Torsdagen 19/12 kl. 19:00 (…)
Biljetter:
- AF-medlem: 90:-
- Icke-AF: 130:-
Biljetterna finns att köpa i Studentinfo (AF-Borgen, Sandgatan 2, Lund) eller på http://biljett.studentlund.se/[/checklist]