Någon tillverkar lokalproducerade jeans, en tillverkar hundaccessoarer och någon annan driver kaffeservering på hjul. Tillsammans delar de intresset för crowdfunding.
Nyfikna besökare samlas på Ideon för att lära sig mer om fenomenet crowdfunding – ett modernare sätt att samla in pengar på. Mikaela Färnqvist, verksamhetsledare på Venture Lab som arrangerar evenemanget förklarar för Lundagård vad crowdfunding egentligen handlar om.
– Crowdfunding handlar om folkfinansiering. Att få vanliga människor att skänka pengar så att du kan göra något med din idé, säger Mikaela Färnqvist.
Hon berättar att crowdfunding är till för alla som har ett driv och vill förverkliga något och till eventet hoppas hon att det kommer en mix av besökare.
– Alla som har ett driv att förverkliga något är välkomna, säger hon.
Crowdfunding har egentligen alltid funnits menar Lasse Matthiasson, projektkoordinator på The Creative Plot som också är med och arrangerar eventet.
– Historiskt sett har vi människor alltid jobbat med att dra in pengar på något sätt, säger han.
Lasse Matthiasson säger att crowdfunding är ett enkelt sätt att få in pengar. Genom modern teknik har internet spelat en stor roll med nätverk där entreprenörer kan lansera sina projekt eller tjänster.
”Många skänker lite”
Tanken bakom crowdfunding kan förklaras som ”många skänker lite” och kan gå till på många olika sätt. Besökarna som samlats har olika erfarenheter och tankar om vad crowfunding innebär.
Aris Kourkakis, student och egenföretagare driver ett café tillsammans med en kompis. Idén bakom företaget är ett mobilt café som serverar kaffe och bakverk.
– Jag är här idag för att crowdfunding är något vi själva är nyfikna på till vårt företag och jag hoppades få svar på om det kan vara något för oss.
Aris Kourkakis förklarar att han ser många fördelar med crowfunding. Han berättar att det kan användas för att marknadsföra sig och se om det finns intresse för en tjänst eller produkt. Samt få in pengar innan lansering. Aris Kourkakis är inte säker än på om det är något för hans företag men han är definitivt sugen att crowdfunda något projekt i framtiden.
– Är du student och driver ett litet företag vid sidan om studierna kanske du inte är redo att ta lån eller ta in stora investeringar, säger han.
Ingrid Roth, student och egenföretagare är också på plats. Tillsammans med en kompis driver hon ett företag som tillverkar hundpåshållare, som är snygga också.
– Jag är här idag för att jag eventuellt är intresserad av att använda mig av crowdfunding för att lansera vår produkt i framtiden.
Peter Arneryd, före detta student som idag driver ett jeansmärke för lokalproducerade jeans har tidigare använt sig av crowdfunding.
– Vi crowdfundade i våras. Jag tycker det är ett jätteintressant nytt fenomen.
För Peter Arneryd och hans företag innebar crowdfundingen många nya kontakter. Han berättar att investerare ville hjälpa till med foto, PR, film, musik och annat som inkluderas i lanseringen av ett nytt märke.
Få igång snacket om crowdfunding
Mikaela Färnqvist förklarar att tanken med eventet är att skapa kunskap om crowdfunding.
– Vi hoppas få folk att börja diskutera vad crowdfunding verkligen är och gör. Vi vill helt enkelt få igång snacket, säger hon.
Fakta
[checklist]
- Kampanjerna för crowfunding på nätet kan se väldigt olika ut. En kampanj jobbar till exempel med att samla ihop övergivna cyklar i Lund. Cyklarna ska sedan skickas till Sydafrika där dem kanske kan komma till bättre nytta.
- Den som vill kan sedan sätta in valfri summa och som tack får du ett handskrivet brev eller ditt namn signerat på den kontainer som ska transportera cyklarna från Sverige till Sydafrika.
[/checklist]